Midsommar firande

Under midsommar helgen var jag och mina föräldrar nere på landet som ligger i Julita. Vi fick besök av några familjevänner och deras dotter Tonie som pluggar i Skottland som bodde hos oss i ett par dagar. Sedan kom det även några fler familjevänner till oss och deras två vuxna barn och par besökare från London till en av dem. Det var en perfekt kväll efter den blåsiga dagen som vi hade haft.
 
Grillen har mamma hittat på Blocket i Enskede. Något som har använts lite då och då när vädret och sällskapet kräver det. 
 
När man har en vintageklänning på sig (Americana Classic Vintage) så ska man inte ens vara i närheten av en brinnande eld när det blåser, tyvärr uppstod tre små hål. Fan också!
 
Som välkomstdrink gjorde jag samma drink som förra året fast med en liten tvist: läs mer för receptet från förra året. Som alltid så ska man såklart försöka duka upp allt på ett litet midsommarvis på tallrikar från Vinranka (Gefle) och servera i en Annika skål (Rörstrand - Marianne Westman). 
 
Den här gånger använde jag mig av saften från jordgubbssylten som jag gjorde för tårtan så att det inte skulle bli så kladdig.
 
Precis när vi snart blev färdiga med grillningen och efter att vi har burit in alla möbler utifrån så dör vinden helt och vi bestämmer oss för att flytta ut allt istället.
 
Det här blev ju inte av trots allt.
 
Men det här blev av istället.
 
 
Och plötsligt händer det, solen dyker ut för första gången under kvällen och snabbt som attan kommer alla kameror fram.
 
 
Kvällen avslutas med en samling kring öppen eld på tomten som pappa stod som mästare för. Det blev hemgjord tårta framför brasan och några politiska debatter som ibland dyker upp när man har ett sånt blandat gäng från Sverige, Skottland och England med så olika erfarenheter av sociala faktorer och historia.Vi satt ute tills ca 1 på morgonen innan det var dags för folk att dra sig hem och resten av oss sova.
 
 
 
Hoppas alla ni andra hade en fantastisk midsommar med bra väder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback