Vintageutflykt runt Mälaren

I helgen som gick åkte mamma och jag på en utflykt runt Mälaren till Qvartinge Antik, Kerstis Vintagebod i Stallarholmen och såklart till Lata Pigan. 
 
Vädret var fantastiskt i söndags och utflykten började med att besöka några ställen som vi tidigare inte hade varit på tidigare. 
 
 
Qvartinge Antik ligger på södra sidan av E20 och strax söder om Mariefred. Antikladan är enormt stor och är full med vackra antika möbler från så långt bort som till Kina. Första rummet är fullt med antika möbler så som mattor, byråer, skänkar, stolar etc. Till höger när man går längre in finns det lite med retro möbler från 40- till 70-talet. På övervåningen har du lite vintagekläder, inte mycket att vilja ha den här gången då det var ganska litet urval och mycket som var runt cirka 70-80-talet och endast ett fåtal runt 50-, 60- och 70-tal. Men på övervåningen fanns det mycket små saker till en billig peng på hyllorna, det fanns även mycket möbler på den här våningen också.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I sin helhet tyckte jag att Qvartinge Antik är lite för dyrt för det som finns, det är väldigt mycket Stockholms priser på sakerna och inget jag vill lägga ut när jag har åkt från Stockholm för att komma bort från dessa priser. Det blev i alla fall en roligt italiensk kalender för 50kr där alla datum ställs in manuellt. Det blev även tre stycke ljusmanschetter i koppar för 20kr som mamma säger kostar mycket mer i Stockholm.
 
 
 
 
 
 
 
 
Sedan bar det av till en gul loppis lada som man kan se från E20 mellan avfarten till Mariefred och Åkers Styckebruk. Inget att rekommendera, det var som mina mamma skulle beskriva, en loppis med det man har hemma och vill bli av med. Det var dock en återvinnings center vilket är bra för miljön.
 
Sedan åkte vi till Stallarholmen och hade lite fika och tog en titt hos Kerstis Vintagebod. Hittade dock inget den här gången, men det fanns några vackra klänningar som hängde ute i korridoren i den delen av Det Gula Industrihuset som hon har sin butik i. Den här gången pågick en auktion och det fanns även en så vacker liten antikbutik i huset.
 
 
 
 
Men ett ABSOLUT MÅSTE när man är i dessa trakter är att besöka Margareta på Lata Pigan i Vela. Här kan man alltid hitta något och här måste det nog finnas den största samlingen av renodlade vintage kläder. Ni måste även prova de bästa våfflorna hos Agnes som är helt supersmarriga. Vi pratade även om mitt projekt som kommer till Stockholm i höst som Margareta blev intresserad och glad över.
Mamma hittade här ett dockhus för endast 150kr, något som hon som senast pratade om att skaffa på midsommarafton. Hon provade även den här färggranna dräkten/klänningen som inte fick följa med hen den här gången.
 
 
Själv hittade jag en 60-tals jacka med korta ärmar och hög i midjan. Det blev även en 40-tals klänning med skärp som trist nog vid något tillfälle har blivit avkapad och blivit lite för kort för mitt tycke, men ack så snygg den är.
 
Blogginlägg kommer i veckan på hur man själv kan se vad som har gjorts med klänningen och vad jag fick åtgärda med den då det fanns några trasiga sömmar etc.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback