Att laga en 40-tals klänning

I helgen som gick besökte mamma och jag Lata Pigan i Vela, där köpte jag bland annat en vacker 40-tals klänning i viscos material. Den här klänningen behövde jag fixa lite med, bland annat genom att förstärka sömmar, laga blixtlåset samt sy in den runt bysten (vilket jag ofta behöver göra då jag är lite mindre upptill). Jag börjar med att visa hur klänningen såg ut innan jag började göra några ändringar. Jag kan börja med att säga att det här är en hemmasydd klänning.
 
 
 
 
På ryggen har någon person gjort en söm i en annan förg än vad som finns på andra ställen. Den gick från öppningen och nästan halvvägs ner för ryggen och var inte sydd på samma sätt som tidigare på insidan.
 
 
 
Fållen runt halsöppningen och öppningen för ärmen vad gjort för hand och med en ljusblå tråd som är orginalfärgen.
 
 
Man kan bland annat se att klänningen har kapats av då klädnningar för det första inte var så här korta på 40-talet. På mig går den rakt över mina knän eller strax över mina knän  och jag är 158 ½ cm lång. Jag föredrar klänningar och kjolaar som går under mina knän. Sedan har man sytt upp klänningen genom att använda en vit träd när resten av klänningen är fållat för hand med en blå tråd, se t.ex. vid ärmen och halsöppningen.
 
Jag kan också säga att så här ska man inte fålla ett plagg. Man måste minst vika in tyget 2 gånger innan man syr fast det i fall att tyget börjar fransa sig. 
 
 
Här haar ni blixtlåset före (till vänster) och efter (till höger). Sömmen hade vid något tillfälle lagats på ett väldigt dåligt sätt för hand och det fick göras om. 
 
 
 
Då jag även behövde vika om tyget för att passa bätttre med blixtlåset fick det även bli en ny söm runt blixtlåset. Till vänster ser ni blixtlåset när den har dedn gamla och den nya sömmen och till höger ser ni blixtlåset efter att jag ahde tagit bort den gamla sömmen och även var trasig längst ner.
 
 
 
 
 
Framtill på klänningen fanns det en vacker detalj där tyget var insytt, på vänster sida var dock en av sömmarna borta och fick sys fast på nytt. Det jag gjorde var att sy om alla dessa sömmar för att se likadana ut med den nya tråden. Det jag bjorde var att sy nya sömamr över den gamla för att sedan ta bort den gamla sömmen. 
 
 
 
Efteråt:
 
 
 
Den nya sömmen började med att lite extra tråd i början och efter sömmen så att man kan knyta fast sömmarna så att det blir en enkel och rak söm på framsidan. 
 
 
 
Baksidan med likadan söm från halsöppningen till midjan efter att jag tog bort den gamla sömmen. 
 
 
 
Här ser ni några detaljbilder på sömmarna på insidan och hur jag har förstärkt dessa för att undvika att dessa fransar sig i framtiden och håller i ytterligare 70 år.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback