Vintage shopping på Södermalm

Det var för ungefär tre veckor sedan som jag gick en vintageshoppingrunda med en nyfunnen vän från England som dansar balett på Kungliga Operan. Vi träffades på en brunch en söndag och upptäckte att vi har ett lika stort intresse för vintage. 
 
Den mest koncentrerade delen av vintagebutiker i Stockholm är på Södermalm och det var dit som jag gick med Louise. Det är även den bästa delen av Stockholm för vintage, Kungsholmen kommer direkt efter det med sitt lilla utbud av fulflärda vintage och sencond hand butiker av kvalitet.
 
Här kommer en lista på de butiker vi besökte en lördag och i den ordningen som vi tog dem inkl. öppettider.
 
Vi började vid Zinkensdamm kl 11.00 en morgon.
 
1. Beyond Retro - Zinkensdamm - Öppet 11.00-18.00
 
Här hittade jag en vacker klänning som saknade etikett (hemmasydd klänning från 50-talet) och utan prislapp. Jag fråga vad den då skulle kosta mig och jag fick priset 359 kr som var ett klipp för mig. Den hade även en fläck på framsidan som sedan gick bort.
 
 
2. Filippa K Second Hand - Hornsgatan - Öppet 11.00-16.00
 
3. Lisa Larsson Second Hand - Hornsgatan - Öppet 11.00-15.00
 
Här provade vi båda några klänningar. Bland annat en vacker rosa 50-tals klänning som var så vacker, men ack så hade den några fläckar på sig så det blev inget köp. Här finns det en salig blandning mellan moderna plagg och vintagekläder. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Myrorna Hornsgatan 96 - Öppet 11.00-16.00
 
Här hittade Louise ett litet bord med lådor till sin nya lägenhet för 350 kr som kommer troligen användas som en tv-bänk. Myrorna är otroligt bra för billiga möbler när man flyttar till Sverige utan möbler. Jag kan även rekommendera Refurn.se som säljer billiga till lite dyrare möbler från dödsbo och inlämnade saker.
 
 
 
5. Uppåt Väggarna - Rosenlundsgatan (vid Hornsgatan) - Öppet 12.00-16.30
 
Älskar den här butiken såååå mycket. Butiksinnehavarna är några av dem härligaste jag känner bland vintage/second hand butikerna i Stockholm. Här är priser mer överkomliga än de flesta vintage/second hand butikerna i Stockholm, här gäller endast kontanter, men det finns en bankomat 3 meter från butiken. Här hittade bland annat min vän Louise den här underbara läderväskan för 550 kr och jag hittade en styv rosa underkjol för 175 kr. Här kommer det alltid in mer saker kontinuerligt, så den här butiken får man besöka ofta under året.
 
 
 
 
 
 
6. Röda Korset - Hornsgatan (vid Mariatorget) - Öppet 11.00-17.00
 
7. Stockholms Stadsmission - (vid Mariatoget) - Öppet 11.00-17.00
 
8. Emmaus Second Hand - Timmermansgatan 23 - Öppet 11.00-16.00
 
Här är det mest kläder från 80- och 90-talet. Passar perfekt för den som gillar den tidsepoken och den här slappa Södermalms stilen. 
 
9. ModernRetro - Wollmar Yxkullsgatan 9 - Öppet 12.00-16.00
 
Det här är en skattkammare med kläder, skor för både hon och han. Priserna är överkomliga och det kan hända att man får gräva lite. Hittade bland annat en klänning i samma tyg som jag har en kjol i. Blev dock inga köp den här gången även om jag hittade en vacker färggrann klänning och en snygg kort liten röd jacka.
 
 
 
 
 
 
 
10. Mangle Vintage - Götgatan 37 (vid Medborgarplatsen) - Öppet 11.00-17.00
 
Här skulle jag säga att det finns mer för han än för henne. Men om det är din stil så kommer du att hitta mycket snyggt här. När vi var på besök så fanns det en REA-ställ och därifrån provade Louise en blå maxiklänning som passade bra men som inte blev av.
 
 
 
 
 
 
11. Repris - Bondegatan 48 - Öppet 12.00-16.00
 
Här har jag tidigare köpt en favoritklänning, en beige 60-tals klänning som jag använder varje sommar. Den här gången provade jag en rosarandig klänning som var för stor och en beige/brun/grön kjol som var för liten. Louise provade några vackra vinterjackor som, för tillfället, var för varm (när man gå mot sommaren) och lite för dyr just nu.
I den här butiken finns det även möbler, porslin och kläder och är en härlig liten butik med bra priser också.
 
 
 
 
 
 
 
12. POP STHLM - Skånegatan 73 - Öppet 12.00-18.00
 
POP har fokus på 60- och 70-talet, här finns det båda genuint vintage och repro kläder för den som inte riktigt är bekväm med second hand men gillar stilen. Här finns det både mycket för hon och han. Med perfekt placering vid Nytorget så kan man ta lunch eller fika i närheten på t.ex. Urban Deli. Nedan provade jag en klänning som jag inte tyckte passade riktigt fullt ut.
 
 
13. Beyond Retro - Åsögatan 144 - Öppet 11.00-17.00
 
Efter ca 6 timmar av shopping så behövde Louise dra hemåt och vila ryggen. Själv var jag tvungen att svinga förbi Beyond Retro innan mina fötter gav vika för mig och mina påsar. Här provade jag en blå klänning och en gul, den gula passade mig perfekt och jag har inte behövt göra några ändringar på den. 
 
 
 
Andra butiker att besöka på Södermalm, som vi inte hann med den här gången är:
 
Lisa Larsson - Bondegatan 48 - Öppet 11.00-15.00
Retro etc - Folkungagatan 65 - Öppet 11.00-16.00
Emmaus Vintage / Emmaus Second Hand - Peter Myndes Backe 8 (vid Slussen) - Öppet 11.00-17.00
Myrorna - Götgatan 79 (mellan Medborgarplatsen och Skanstull)
Röda Korset Second Hand - Östgötagatan 67 - Öppet 10.00-17.00
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback