Att sy in vintagekläder

Det här blogginlägget är ett av flera som kommer att komma ut den här veckan då jag precis har avslutat helgen med att sy upp, in, ut och lagat en hel hög av mina vackra vintagekläder som jag inte har använt då de har varit för stora, för små eller trasiga. 
 
I det här blogginlägget blir det fokus på att sy in klänningar med dragkedja i sidan. 
 
Om en dragkedja sitter i sidan så är det inte smart eller en bra idé att sy in klänningen från andra sidan, då tar man bort symmetrin och klänningen kan se ojämn och sned ut. Jag skulle unvika det här i fall att man inte också behöver sy in ärmarna en hel del, då bör man även ha i åtanke att ta bort blixtlåset och sätta fast det på nytt när man även har sytt in sidorna. (I veckan kommer ett blogginlägg hur du syr fast ett nytt blixtlås samt syr in en klänning på båda sidorna, inkl ärmarna.)
 
Det jag tycker bäst om är om klänningen har insydda sömmar längs med ryggen och framtill som i bilden nedan, det är enklare att följa befintliga sömmar ibland. Alternativet är att man tar på sig klänningen eller sätter den på en provdocka ut och in och nålar in så mycket som man tycker att det behövs.
 
Nedan ser ni hur jag har nålat in en klänningen som jag köpte på Tradera från säljaren CWEkland som ofta säljer mycket vackra kläder från 50-, 60- och 70-talet. Jag kan nämna att jag inte har nålat längst med den befintliga sömmen heller i just det här fallet.
 
Framsidan:
 
 
 
På ryggen fann jag spår av att den här klänningen vid ett tillfälle har varit insydd i ryggen. Här nålade jag mer eller mindre längst med där de gamla sömmarna en gång suttit. 
 
Baksidan/Ryggen: 
 
 
 
 
I bilderna här nedan ser du var sömmen började förut i ryggen.
 
 
 
Efter att du har nålat rekommenderar jag att man sprättar upp overlook sömmen och den raka sömmen som är själva midjan på klänningen. Det gör det enklare att sy en rak söm från den befintliga sömmen, annars blir det ett konstigt veck på framsidan då sömmen inte blir rak där överdelen möter midjan.
 
Försök själv:
Försök att nåla från midjan och sedan upp dit den ska sluta utan att spräta upp sömmarna så förstår du vad jag menar.
 
P.S. det är otroligt enkelt att sy tillbaka med en ny raksöm och sicksacka där overlooksömmen sitter.
 
 
 
Ibland kan det dock vara motsatt situation och istället behöva ta ut klänningen då den är för liten. Då ska man helst ha en klänning som har veck på både över delen och underdelen, t.ex. som den här klänninge har. Då har man extra tyg på både överdelen och underdelen vilket gör det enklare att jobba med och göra den jämn, istället för att göra sömmarna smalare.
 
Resultatet
 
Anledningen till att man ska sprätta upp sömmarna i midjan när man ska sy in är för att linjerna sedan följer varandra från överdelen till underdelen. Se bilderna nedan.
Kom ihåg, blir det fel så är det bara att börja om, ibland är det smart att sätta tillbaka nålarna innan man sprättar i fall att det var ett jobbit moment i arbetet.
 
Framsidan
 
 
Ryggen
 
 
Som avslutning är det rekommenderat att man stryker klänningen där de nya sömmarna sitter för att få en plattare och finare utseende.
Om ni har några frågor eller vill ha fler bilder och beskrivningar så är det bara att kommentera på inlägget eller mejla mig på [email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback