Foam Curlers/Foam Rollers Frisyr

Det var i slutet på förra året som jag började använda foam curlers då Tidens Melodi skulle ha utförsäljning i sin Pop-Up butik hos A.MARCHESANDär fanns det flera stycken i färgen rosa, gul och blå och själv köpte jag nog runt 10 stycken packet. 

 

Första gången jag använde foam curlers så var det bara en test omgång och jag hade inte tillräckligt med curlers för att täcka hela håret så det fick bli bara på överdelen. För det krävs flera stycken då man inte ska ta med för mycket hår i varje foam curler.

 

 
Dessa bilder nedan var från första gången då jag inte hade några foam curlers för halva håret (den undre delen). 
 
 
 

Så hur ska du använda foam curlers för att få bästa resultat.

1. Börja med att tvätta håret. Rent hår är alltid bättre än smutsigt och fettigt hår, särskilt när man har lagt ner så mycket tid på att rulla upp allt hår.

2. Om du har mycket hår som jag har eller mellanlångt, ha god tid på dig. Om du också har uppklippt hår så kan det också ta lite längre tid då håret kan vara svårt att rulla in utan att det spretar sig åt alla möjliga håll. 
 
3. Torka sedan håret så att det är nästan helt torrt (lite mer än handdukstorkat), men det får absolut inte vara blött eller fuktigt, för i mitt fall så var håret inte torrt efter att ha suttit i några timmar med foam curls trots att jag hade fönat och fönat så att det skulle vara snus tort överallt. Håret kommer ändå att vara formbart då det är fuktigt längst in i hårstråt.
 
4. Börja sedan med att bestämma vart du vill ha din bena, tänk på vilken frisyr som du kanske planerar att skapa. Annars lägger du den kanske där du bestämmer det i vanliga fall.
 
5. Dela sedan av håret på mitten av huvudet från benan i samma bredd som dina foam curlers är.
 
 
6. Fortsätt sedan med sidorna, dessa ska du lägga åt andra hållet till skillnad från hur du gör med håret högst upp på huvudet. Det här kan ta lite längre tid då vi ännu inte har fått ögon i nacken genom evolution. 
 
 
 
7. När du sedan har rullat upp allt hår kan du nog spreja med lite vatten från en sprejflaska. Sitt sedan med dessa i håret från ca 1 timme till hur många timmar du vill. Själv har jag suttit med foam curlers i allt från 2 till 4 timmar och till också provat att sova med dem.
 
Sova är inget jag rekommenderar om man ska locka ända upp till roten av håret så att allt ligger mot huvudet. Det är obekvämt och man vaknar fler gånger om. Om du lockar upp till halsen så ska det nog inte vara några svårigheter. 
 
8. Läggningsvätska eller mouse kan man också använda för att håret ska hålla längre. själv har jag hittils inte använt några produkter förutom lite hårsprej när håret är skapat. För att skapa 40-, 50-, 60-tals frisyrer så är det enklare om håret är lockigt till skilland från att vara rakt då det kan spreta åt olika håll. 
 
9. Sedan man använda en sjal för att skydda håret från väder och vind om man sedan vill gå ut och göra ärenden eller behöver klä på sig utan att förstöra håret. Sedan är det så snyggt med en sjal över året som på gamla goda tider.
 
 
RESULTATET
 
 
Och leka lite med håret är alltid roligt. Om du tidigare inte har använt foam curlers så tycker jag att du inte ska prova det första gången då man kanske ska gå på bröllop eller en fest. det kan ju bli helt fel. 
 
 
10. Sedan kan man alltid borsta ut håret så att det blir stort och fluffigt. Eller det bara vara och låta gravitationen och tiden ta hand om håret. På nyårsafton lät jag t.ex. håret bara vara som det var efter att jag hade tagit ut alla foam curlers, det räckte med att man bara drog igenom fingrarna lite här och var för att allt skulle smälta in i varandra.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna Retrolover

Oj oj oj, vilken hårkärlek jag drabbades av nu! Wow. Sååå vackert. Fin blogg också! :)

Svar: Tack så mycket, ska försöka mig på det här idag igen.
My World of Vintage

2015-03-20 @ 20:00:12
URL: http://www.retrolover.se
Postat av: Kattis

Aldrig testa eftersom jag har lite för kort hår men jäklar vilket häftigt resultat!:)

2015-03-25 @ 20:31:44
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: Beautybyvannii

Gud, vad fint det blev! Jag måste definitivt damma av mina hårrullar och pröva på detta! :)

2015-03-25 @ 20:41:22
URL: http://beautybyvannii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback