Ruth & Raoul i Stockholm

Igår var jag på Södermalm en kort sväng och på väg hem såg jag en vintage och second hand butik som jag tidigare har sett i förbifarten när jag varit på väg hem. Den här gången hade jag tiden på min sida och hoppade av cykeln och tog mig en titt in.
 
 
Butiken är kanske för många bekant i Uppsala där det också finns en butik under samma namn. Ruth & Raoul i Stockholm öppnades i december förra året och det är vi glada för såklart här i Stockholm. På Hornsgatan 116 vid Zinkensdamm ligger den här hemtrevliga butiken med inredningsinspiration från Antwerpen enligt Joni Franceen. Själv har jag tyvärr inte varit där ännu men från mina egna erfarenheter påminner den mig om vintagebutikerna i Milano. 
 
Jonis mål nu är att bygga upp Hornsgatan som en vintagegatan som bara är ett måste att besöka om man är intresserad i vintage. 
 
Under kristallkronan finns det en vacker guldfärgad soffa i mitten av butiken i form av ett snäckskal, en soffa som butiksinnehavaren hade letat efter väldigt länge. Soffan står bredvid ett bord täckt med en massa vackra skor i regnbågens alla färger och sjalar.
 
 
 
Dessa skor och väskan var bland det första som jag började sukta efter, men ack så små skor för mina fötter på 37 ½. Jag hoppas dock att någon snappar upp dessa godingar snart innan de försvinner. För både väskan och skorna var en lysningspresent till en kvinna på 1950-talet och hon hade sparat dem i alla dessa år utan att ha använt dem mycket alls.
 
 
 
I butiken finns det en blandning mellan både vintage och vackra second hand kläder, inklusive märkeskläder. Just nu är min budget ganska begränsande annars hade jag köpt en viss lila vintageklänning med korta ärmar och en mörkbrun åh-så-vacker-väska-jag-tro-jag-dör-min-mun-vattnar-varje-gång-jag-tänker-på-den. Klänning gick på 600kr och väskan 1600kr. Får se om mitt vintageprojekt jag jobbar med kanske lönar sig så att man har råd igen att fylla sin garderob med vintage. 
 
 
Fantastisk inredningsidé fann jag också i butiken. Ta en massa små klädkrockar i den färg du föredrar och skruva fast dem i väggen så kan du antingen hänga en klänningen, hat, väska eller tavla från dem. De ser snyggare ut än vad vanliga spikar och skruvar gör.
 
 
 
Priserna är lite högre än kanske de flesta vintage och second hand butikerna i Stockholm. Men jag tycker ärligt att det är dessa plagg värda, även om jag själv tycker att de kunde ha varit billigare så att jag då kunde ha råd att köpa fler vackra saker. Det här kan man nog debattera lite fram och tillbaka, men som jag har fått lära mig på senaste tiden så måste butikerna också överleva då vissa kostnader och skatter ska täckas. 
 
 
 
Vintage skor är något som jag personligen ofta har problem med att hitta som passar mina konstiga fötter, är bekväma och som jag har råd med. Här kommer några skor som jag just nu inte har råd med eller har för stora fötter för. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: enklaknep- inspiration för briljant bloggare

Fantastiskt att du hade tiden på din sida och hoppade av cykeln och gick in i affären. Det är verkligen roligt att se alla sakerna som du fotograferade!

Ha en fantastik dag!

Svar: Tack så mycket, det är alltid roligt att få höra det.
My World of Vintage

2015-06-15 @ 14:45:44
URL: http://enklaknep.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback