Y3 - min bästa vän för vintage plagg

Jag har flera plagg som jag inte vågar slänga in i tvättmaskinen, ni kan nog förstå varför. Många av mina vintageplagg har inte några tvättråd fastsydda i sig vilket gör det lite svårt att veta hur man ska tvätta dessa plagg. Låt mig presentera min bästa vän när jag tvättar vintage plagg, Y3. 
 
 
Det är ett fintvättmedel för ömtåliga material så som; ylle, linne, siden, silke, viskos, fleece, nylon, virkat, stickat, kulört och mikrofiber. Det är så enkelt att använda, ett paket kommer med 10 doseringspåsar och innehåller biologiskt nedbrytbara tensider, som lösgör smuts och fläckar redan vid låga temperaturer.
 
 
Häll först upp det och låt hela medlet lösa upp sig i vatten innan du lägger i plagget.
 
 
Varför jag tvättade idag var för att igår råkade jag spilla lite cider över klänningen och hade hoppats på att fläckarna från det skulle försvinna när det torkade. Men så blev inte fallet. Tänk på att fläckar från drycker med socker i sig, t.ex. cocktails, fastnar lite hårdare på plagg. En Karen Millen klänning jag en gång lämnade in på kemtvätt fick tvättas fyra gånger på grund av alla socker baserade drycker.
 
Täck över hela plagget med vatten för att undvika missfärgningar, missfärgningar och deformering.
 
Den här klänningen såg ren ut, men tydligen inte. 
 
När man har tvättat plagget med Y3 så ska man sedan lägga det i tvättmedel/tvättlösning. Va försiktig med gnuggande och vridandet av plagget för att inte skada plagget om tydet är ömtåligt, det har jag själv fått uppleva med en lång vit spetsklänning som jag en gång på ett ställe gnuggade för hårt.
 
 
Skölj sedan noggrant och häng eller lägg sedan plagget ner på en handduk för torkning. 
 
 
Klänningen ska följa med till Italien i sommar, planerar att ha på mig den en kväll när mamma och jag är i Milano.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback