Vart kom alla loppisar ifrån?

Idag finns det fler loppisar än vad man kan räkna till. Om man går in på Instagram och söker på #loppis eller på #loppisfynd så kan man se ungefär hur många loppisar det finns över hela Sverige som folk delad med sig av, något som stressar upp mig då jag vill kunna vara överallt samtidigt när det gäller loppisar. 
Själv älskar jag att gå på loppisar för att hitta nya fynd på sånt som jag samlar på, tex. gamla kökshandukar med blå linjer/design, hattaskar (trots mamma och pappas förtrett), etc. Jag är en person som är lite otålig av mig och vill gärna vara först på plats i kön för att inte missa ut på de bästa fynden till de bästa priserna. Jag har nog aldrig gått iväg tomhänt men jag är inte slarvig med pengarna och köper aldrig bara för att köpa.
 
Men vart kommer alla dessa "Megaloppisar" ifrån? Det är flera loppisar av alla dess slag varje lördag och söndag över hela landet och det är mängder med säljare och köpare varje gång. Är det ett resultat av den ekonomiska nedgången som ligger över Europa och inte minst i Sverige eller är det en normal utveckling  gällande konsumtion och miljöfrågor idag? Jag anser att det är en samlad förändring av alla dessa slag tillsammans med allt mer uppmärksamhet gällande miljön och världsekonomin som vi under de senaste åren har märk drabbat oss alla direkt på något sätt och vis. Sedan har termen återvinning vält över second hand och vintage världen på ett positivt sätt då man ibland har tagit bra hand om saker och ting och vill inte bara slänga saken, då är det så bra att man kan sälja det och få inte lite extra pengar. Den enes död, den andres bröd. 
 
Synen på vad som är second hand och vintage har ändrats drastiskt under de senaste 5-10 åren och man har märkt att bara för att något är second hand betyder det inte att någon har smutsat ned plagget eller har lämnat stora fläckar eller löss i hatten.
 
När jag gick på gymnasiet under 2000-talets första år så var det betraktat som ganska äckligt att köpa saker på second hand, idag är det enda alternativet för vissa som tänker på sin ekonomi eller på miljön, för andra är det ett måste att kolla varje dag, vecka eller månad för något nytt. För mig är det roligare att köpa på second hand, jag spenderar nog lika mycket som tidigare men jag får nog det dubbla för pengarna. Sedan är det det där med adrenalinet som flödar när man är på jakt efter något speciellt som man samlar på eller har letat efter i allt från några månader till några år.
 
Det är mycket som man heller inte får sålt på Blocket, rätt person kanske är inte inne under den perioden. Vissa saker kanske man inte tjänar på att lägga upp på blocket då en liten tavelram är värd lika mycket som annonsen kostar. Därför är det så bra med loppisar och att vi får den möjligheten att rensa ut i våra liv, för ärligt talat det behöver vi alla göra lite då och då. 

Tänk på vad du kan lära dig genom att gå på loppisar också. För mig är det ofta en kunskapsbank som man går in i. Man får en bättre uppfattning om vad saker är värda i olika delar i landet och hur sällsynta något är och vad något är, för ibland kan man hitta det mest udda som har en mest fantastiska användningsområden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback