Sy om vintage plagg del 1

Att köpa second hand och/eller vintage kläder som inte passar helt och hållet och behöver sys in kan avskräcka flera personer. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att ta dig an kläder som behöver sys in, sys upp och sys om.
Jag har nu tagit mig an att faktsikt sy in de vintage kläder jag så att jag faktiskt kan anvnda dessa plagg nu i sommar och till hösten. 
 
Att sy in ett plagg med dragkedjan på sidan. 
Man kan ofta tidsbestämma ett plag efter vart dragkedjan är placerad på plagget. För det mesta placerades dragkedjan i sidan under 1940-talet. Dragkedja i ryggen förekom i princip inte under den här tidsperioden men det kanske går att hitta ett undantag. Dessa handpikerade dragkedjor ser man på bättre plagg och så ska det vara. Sveriges första tillverkning av dragkedjor var på Gusums bruk och året var 1931.
 
Dragkedjor var dyra och något som sprättades ur kasserade plagg för att återanvändas. Dagens dragkedjor ser helt annorlunda ut och stör helhetsintrycket om det sys i ett gammalt plagg. TIPS! Titta i välgörenhetsbutikers handarbetshörnor, det brukar finnas massor av dragkedjor, gamla tryckknappar och stoppgarner för nästan ingenting.
 

 
Bilden visar en dragkedja (blixtlås) från 40-talet i metall med den typiska löparen formad som en liten kulrad.
 
 
På just den här klänningen som jag köpte av underbara Jessica Silversaga på vintage bloppisen sitter dragkedjan på sidan. Det jag gjorde var att använda de sömmar som fanns på framsidan för att sy in, sedan fick jag skapa dessa linjer längst med ryggen för att sy in lite mer
 
När dragkedjan sitter på sidan är det svårare för vissa att sy in då man inte kan ta in allt på ena sidan, då kan andra sömmar, detaljer och mönster hamna snett eller på sidan av plagget. Fast jag tycker att det är det enklaste sättet, för då har man ett mönster redan på framsidan och i ryggen som man kan följa för att sy in.
 
Detta är sömmen på framsidan.
 
 
När man syr in längst en befintlig söm på framsidan eller i ryggen så är det viktigt att man syr hela vägen ner till den söm som går runt hela kroppen om t.ex. klänningen har en över- och underdel. Se ovanför hur sömen bör se ut på insidan och se nedan hur det ser ut på framsidan av ryggen. 
 
 
När man däremot kan sy in på sidan kan man ofta stöta på en överlappning av tyg som man har vikt in på insidan av öppningar så som runt ärmar.
 
 
För att enklast sy in längst med sidan och få bästa resultat är det viktigt att sprätt upp det tygen som man har vikt in så att man kan sy längst den befintliga sömen med en ny enkel rak söm.
 
 
Använd gärna befintliga sömmar som går längst med ryggen, framsidan eller från sidorna inåt. 
 
 
 
 
Efter att jag hade tagit in på sidorna så var det fortfarande lite för mycket bulk på sidorna. Ett alternativ är att ta in på sömmen som går sidledes på klänningen, om det finns en, för att dra ner tygen och släta ut det och ta bort bulken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback