Vintage runda på Söder

Det här är Josefin, hon delar mitt intresse i Vintage och har berättat att en gång i tiden gick hon endast klädd i Vintage klänningar. Förra söndagen gick vi runt i isande kyla som precis hade dragit över hela Stockholm.
Vi har känt varandra i flera år, vi brukade jobba ihop på Citykonferensen i Stockholm och är en av de enklaste och trevligaste personerna som jag har jobbat tillsammans med under alla mina år inom restaurangbranschen.
Vi började vår shopping runda på Beyond Retro vid Zinkensdamm. Vi mötes upp vid kl 12, precis då Beyond Retro öppnade sina dörrar för dagen. Det här är ett väldigt bra ställe att både hitta riktiga vintage pärlor och hitta kläder som man kan ha på sig till vardag. Själv hittade jag en topp som jag nog får vänta lite med att köpa då pengarna började försvinna, hehehe.
Nästa anhalt blev Stockholms Stadsmission på Hornsgatan vid Mariatorget. Det här är ett måste att besök på en runda. Ett, för att den ligger väldigt bra till på en shopping slinga av Vintage/Second Hand butiker på Södermalm, för det andra så erbjuder just den här butiken både porslin, kläder, böcker OCH möbler. Alla butiker inom tullarna har inte möbler i sin butik, butiken erbjuder på så sätt ett helhets utbud.
 
 
Att vandra runt i Stockholm på en solig dag är härligt oavsett om det isande kallt eller om det är en varm dag på sommaren. Det vackra som Stockholm har att erbjuda i solsken är värt att fånga på bild för framtiden.
Det finns flera fantastiska böcker där ute som visar hur Stockholm såg ut från 150-100 år sedan i boken NuDå! Stockholm, Stad i förvandling 30-70-talets Stockholm etc. Jag vill göra min egna lilla dokumentation av det Stockholm som jag känner mig bekant vid.
 
Van der Nootska Palatset!
 
St Paulsgatan på Södermalm - sträcker sig från Mariatorget till Götgatsbacken (i alla fall den biten som jag och Josefin gick på).
 
 
 
Jag är lite avundsjuk på det vackra blomster taket som man går under när man går ner för den branta trappan till Emmaus Vintage.
 
Josefin hittade tre vackra klänningar och en av de var en underbar guldklänning för endast ca 150 kr. Tyvärr blev det inget köp då det var för liten, vilket många klänningar är för vissa då alla var mindre för 50-70 år sedan. 
 
Innan vi gick hem så gjorde vi ett litet besök på Bruno Vintage Market på Götgatsbacken, en liten loppis inne i en galleria mitt på Södermalm. Tyvärr inte en av de bästa som återkommer söndag efter söndag.
 
Hur ser er loppisrunda ut i Stockholm på en söndag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback