Vecko Journalen

På landet i en vintage stuga nära vårt landställe hittade jag förra sommaren en gammal tidning från Vecko Journalen från 1918 med Jenny Hasselqvist i tåspets skor och balett dräkt för 20 kr tror jag. Helgen innan midsommar hittade jag ännu en vacker tidning från Vecko Journalen från 1915 med Julia Ewert på framsidan i en vacker burlesque dräkt för endast 10 kr.
 
 
 
Dessa två tidningar tänker jag rama in och ha på väggen någonstans i min lägenhet. Det jobbiga är bara att hitta två ramar i liknande färg i måtten ca 34 x 26 cm som passar.
 
Jag älskar gamla tidningar som har en framsida som en vacker tavla eller målning, en liten del av det förflutna taget av en okänd fotograf. 
 
Vecko Journalen & Idun

Vecko-Journalen var en svensk veckotidning utgiven mellan 1910-1980. Tidningen grundades av Erik Åkerlund som 1906 hade grundat Åhlén & Åkerlunds Förlag AB. Tidskrifts avdelningen övergick 1929 till Albert Bonniers förlag. Jag gissar starkt på att det var i hösten den här övergången gick till, då man kan se att utseendet av journalen i slutet på hösten/tidig vinter fick en annan layout/design på framsidan med sin röda border med några rubriker, med några undantag av några nummer samma år. 

 
1929, nummer 28 & 1929, nummer 10
 
 
1929, nummer 49 & 1929, nummer 52

1963 sammanslogs Vecko-Journalen med Idun, och utgavs fram till 1968 under dubbelnamnet Idun-Veckojournalen. Veckotidningen Idun grundades 1887 av Frithiof Hellberg som var redaktör och ansvarig utgivare. Tidningen hade inledningsvis en tydlig inriktning mot kvinnorna i hemmet.

Kring sekelskiftet ändrar Idun inriktning från att vara en praktisk veckotidning för husmodern till att innehålla mer kulturella nyheter och material om kvinno- och rösträttsfrågor. Från den tidigare betoningen på kvinnans roll i hemmet blev kvinnans roll i samhället och kulturen allt viktigare.

Efter många års minskande upplaga övergick Veckojournalen 1980 till månadsutgivning som sedan blev Månadsjournalen som utgavs fram till 2002 innan den lades ner.

Priser

På tradera hittar du dessa tidningar från ca 40 kr runt mitten på 1940-talet till 199 kr på de äldsta från 1910-talet (mina favoriter oftast). På tidningar från mitten på 1950-talet till tidigt 1960-tal kan man hitta många framsidor på olika kungligheter i Europa, en hel del på Drottning Elisabeth II i England från det att hon blev drottning och skapade familj och andra kungligheter som Prinsessan Grace av Monaco. 

Man kan även hitta dessa tidningar för 10-20 kr på olika loppisar som Solna Megaloppis, Hötorgets Loppis, Megaloppisar av olika slag. Och det är just på loppis som jag har hittat mina för inga pengar alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback