Antikmässan 2014

Nu har man äntligen återhämtat sig från den hemska vinterkräksjukan som så många verkar vara drabbade av just nu. Men nu har jag fått orken tillbaka att skriva ett litet inlägg om Antikmässan som var på Stockholmsmässan och berätta varför det är min ALL-TIME-FAVOURITE mässa genom tiderna.
Till att börja med och att berätta så spenderade jag och min mamma ca 5 timmar på mässan, och vi han inte ens med allt. Vi skippade en del av de väldigt antika montrarna och konstgallerierna som inte intresserar oss lika mycket som retro och det senaste 100 åren gör.
 
Starkt att rekommendera, ha en t-shirt och en kofta på dig så att du varken blir kallen eller för varm. För det är mycket folk på mässan, man är där länge och man går och bär på det man har köpt väldigt länge. Ett måste är att hänga in sin jacka i garderoben (glöm inte att tömma fickorna dock, kostade 20 kr). 
Försök hitta en strategi om hur man ska sick-sacka sig igenom mässan för att inte glömma några stånd. Min mamma och jag tog tag i sidorna först för att sedan gå från ena sidan till andra, fram och tillbaka tills det att man kommer till entrén och garderoben.
 
Sedan är frågan; vad är man främst ute efter när man gå på den här mässan. Jag var mer inne på att kolla på vackra möbler, ta lite snygga bilder etc. Men då dyker Lisa Larsson och Fru och Herr Judits montrar upp med deras vackra kläder och accessoarer.
 
  
 
 
 
Bilder på dessa klockor tog jag främst för min pappa som letar efter en riktigt dyr och fin exklusiv klocka. Jag får dra med honom till Herr Judits någon dag snart.
 
 
 
 
Jag har ett stort intresse i smycken med markasiter, som är en kristallkomposition och är ett vanligt förekommande som dekorativ mineral.
 
 
  
 
 
 
 
Jag har ett stort intresse i Art Deco inredning och blev så tagen av alla vackra bort, byråer, stolar, lampor etc från Art Deco epoken. Det fanns många vackra skåp, bord och lampor som jag ville ha, men allt var lite för dyrt för mig och min plånbok den här omgången.
 
 
Art Deco Meinecke från Tyskland hade många otroligt vackra lampor.
 
 
 
 
 
 
 
 
Själv köpte jag en liten brun hattask, en Mon Amie Serveringsfat och en Mon Amie karott.
 
Men som jag har skrivit om tidigare så har jag en stor svaghet för Mon Amie Av Marianne Westman. Antikmässan är den mest underbara mässan i världen skulle jag säga för den som gillar och/eller samlar på olika slags porslin. Tyvärr är inte Mon Amie ett av de billigaste sorterna, fast heller inte den dyraste (Zebra, Berså, BLå Eld etc). Några fynd fick hittade jag dock.
 
  
 
Till vänster två stycken Zebra kaffekoppar (mindre modellen) ena 600 kr och andra 650 kr.
Stor Upsala-Ekeby vas som passar utmärkt hemma på golvet någonstans som jag inte hade råd med. Väldigt vacker.
 
 
Köpte här karotten till vänster som var prissatt till 1600 kr, utan prisprutning fick jag den för 1000 kr, felfri karott som har använts (märks på att den inte är lika len överallt, t ex kanten är lite grövre).
 
 
Till höger och i mitten ser du "Paprika" av Anna Lisa Thomason som gjordes 1948 i flera olika storlekar och tillverkades en bit in på 1960-talet.
Till vänster ser du "Spiral" som tillverkades 1950 av Ingrid Atterbergs, hennes mest kända och spridda serie. 
 
 
 
 
 
 
Det fanns så ofantligt mycket Mon Amie på mässan som jag önskar att jag hade kunnat köpa. Men om man har allt så skulle jag inte kunna ha min lilla jakt på mitt favorit porslin. 
 
 
 
  
 
 
 
 
Min mamma har ett stort intresse i mattor från 50- och 60-talet, särskilt rölakan mattor.
 
 
Det fanns väldigt många tomat på mässan, något som min pappa samlar på.
 
 
 
 
Längtar nu till Antik och Kuriosa mässan den 3-5 oktober 2014 i Kistamässan. Många av samma utställare kommer också att vara där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback