Semester och Vintage shopping i Nice del 2

Ett måste när jag är utomlands så är det en självklarhet att besöka så många vintage butiker som möjligt (det vill säga om man kan hitta alla). Till en början hittade jag några butiker med hjälp av Yelp.com och genom att Googla efter vintage butiker, några hittade jag även av en slump nära hotellet.
 
Men nu vill jag dela med mig av de vintage butiker som jag hittade i Nice:
 
1. Caprice - 12 rue droit
En av de mest omtalade vintage butikerna i Nice är Caprice Vintage Shop och ligger nära Place Centrale i Vieux Nice (gamla delen av Nice; Gamla Stan).
Två våningar av allt möjligt från accessoarer till herrkläder i prisklassen €25-250. Under mitt besök var det 50% rabatt på ALLTING på undervåningen. Butiksinnehavaren pratar engelska och tar emot kort vid betalning. Mamma hittade en svart vintage klänning för €22,5 (innan €45) och jag hittade en klänning för €25 (€50).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. O'Chineur - 3 Rue Benoît Bunico
Lite längre upp på gatan hittar du O'Chineur, en second hand butik med noga utvalda kläder som är billigare än Caprice och passar flera plånböcker, även du som är student. Här hittade ett par nästintill oanvända mörka navy färgade skor för endast €30. Hon som driver butiken pratar engelska (en påminnelse, fler än du anar gör inte det, så det kan vara bra att lära sig lite grund franska). Här finns skor, väskor, jackor, klänningar etc och fylldes på mer flera saker medans vi var i butiken.
 
 
 
 
 
3. Falabrac Fabrik - 3 Rue Benoît Bunico
Av en slump, i sökandet av Caprice, hittade vi även ett litet café Falabrac Fabrik som också hade en second hand butik i samma lokal. Fyllt med barnkläder, klänningar, kjolar, byxor, herrkläder etc. 
 
 
 
4. Mademoiselle - 41 Rue de France
En av de mest kända vintage butikerna i Nice är Mademoiselle. En lyxbutik sällan skådad tidigare, endast det bästa av det bästa finns här, märkeskläder och väskor från golv till tak. Louis Vuitton koffertar till priser av €850 eller €990. För att ha råd med något från samlingen bör man ha en tjock semester budget, men ett besök är såklart ett måste, och vem vet, kanske man hittar något till en överkomlig summa.
 
 
 
 
 
 
5. Andréa M & Andréa T
Andréa M (som jag besökte) på 36 rue de france och Andréa T (som jag inte hittade) på 2 rue blacas är en second hand butik med noga utvalda märkes plagg från runt €20 och uppåt, Andréa T har fokus på läder produkter och är ett ställe man inte bör missa i Nice. Men det är verkligen inte billigt, ett enkelt linne eller t-shirt kostade runt €20, för mycket för ett second hand plagg i min åsikt. 
 
 
 
6. Garde à Vue - 27 Rue de la Buffa
Längst med rue de la buffa finns det två vintage och second hand butiker. Ena är Garde à VueEn second hand butik med vackra färgglada kläder i en stil som är mer fransk och italiensk än den traditionella svenska stilen. I butiken finns det även en syateljé och hela stället drivs av två män, en fräsch butik med moderna kläder.
 
 
 
 
7. Chalou Decoration - rue de la Buffa
Chalou Decoration ligger också på rue de la buffa, något kvarter från Garde à Vue i riktning mot flygplatsen. Oj så mycket vackra saker som finns här inne, allt från kläder, inredning och accessoarer. Väldigt bra service med att ta fram ett provrum. Om jag ändå hade plats hemma hade jag kunnat köpa mycket och om priserna hade varit en smula lägre. Priserna ligger något på samma nivå som i Stockholm.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Två andra butiker att kanske nämna är också Fémini-Sens14 avenue de suède som har fokus viktoriansk spets, 50-tals glamour och kvinnlighet à la Bridgette Bardot. Andra butiken är Bozar Vintage2 rue blacas med fokus på herrkläder. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback