Emma fåtöljens historia

Emma fåtöljen är en väldigt populär möbel och finns idag i flera olika stilar, med och utan små armstöd, i olika sorters tyger etc. Min syster har en fantastisk Emma fåtölj som står hemma och mamma och pappa medans hon bor i London inom den närmaste tiden framåt.

Hennes Emma fåtölj är i en väldigt ljus beige färg i sammet som är felfri. Den vill jag så gärna ha och skulle nog kunna få om jag och min syster kom bättre överens och om jag hade plats hemma och om jag fick ta den från mamma.

Jag har också en egen Emma fåtölj som står hemma hos mamma och pappa för närvarande som jag köpte på Refurn i Liljeholmen. En fantastisk butik där man kan hitta nästan allt inom inredning, det finns tre butiker i Stockholm och en i Stjärnhov. Men nu ska jag sälja den då tanken var att klä om den och sedan ha den hemma hos mig, så den ligger nu uppe på Blocket för den som är intresserad. Tyvärr har jag inte tid eller plats hemma att ta mig an det här projektet vilket är trist. 

 

Jag får hitta en ny Emma fåtölj längre fram som jag kan ha hemma när man har en lite större lägenhet och tid att klä om eller hitta en som inte behöver kläs om.

Emma fåtöljen har en lång historia, låt mig få berätta lite om den och vart den kommer ifrån.
 
Emma Fåtöljens Historia:

Emma-fåtölj var år 1821 en benämning på en rödbrun färg i Sverige, så kallad Emma-färg. Sedan 1830 har det varit en benämning på en stoppad fåtölj i nyrokoko stil med hög, svängd rygg och små eller inga armstöd, vilket gjorde Emman särskilt lämplig för modet att bära krinolinklänningar. Stolstypen förekom ofta i varianter av nyrokoko och tapetserarstil. Ibland hade den en lång rygg, så hög att man kunde vila huvudet på.



 
Nyrokoko & Tapetserartiden
 
Nyrokokon slog igenom i Frankrike och England på 1830-talet och kom att vara utbredd i övriga Europa runt 1840-talet. Den svenska nyrokokon inspirerades mest från Tyskland och mycket av stilen lånades från 1700-talet med sina S-svängda stolsben, svängda stolsryggar med rosendekor och yviga krusiduller.

En ny stil var att man använde sig av mörkare träslag och högre stoppning i stolar och fåtöljer vilket gav ett nytt helhetsintryck. Emma fåtöljen var en av de nya möbeltyperna som kom ut på marknaden under nyrokoko tiden. Spiralfjädern var en förutsättning för lanseringen av nyrokokon som man finner i Emma fåtöljer.

Nyrokokon  har blivit den mest uppskattade och långlivade av alla de nystilar som växte fram under mitten till slutet 1800-talet. Ombonad bekvämlighet var det man ville ha. Detta var Emma-fåtöljens storhetstid.  

I slutet på 1800-talet (1885 - 1895) var det tapetseraryrket som fick en ny glanstid när salonger och herrum fylldes med brokiga draperier och ottomanöverkast. Nu skulle sittmöbler ha mjuk stoppning med tjocka tyger i mättade färger, kuddar och puffar fick se sin tid ta form. Emma fåtöljen blev symbolisk för den här tiden.

Emma fåtöljen har haft flera olika stilar och färger som fokus. Några av de snyggaste jag har sett har sålts på Bukowskis market.

Två Emma fåtöljer från sent 1890-tal.

Under 1900-talets mitt hittar man ofta Emma fåtöljen i den här populära stilen i dess mörkare färger. Den här kommer från ca 50-talet.
 
Emma fåtölj från 1800-talets slut.
 
En annan stil på en Emma fåtölj från 1900-talets mitt.

Emma fåtöljen har haft flera skepnader genom tiderna och här har du en ovanlig stil från 1800-talets senare hälft.
Emma, Emma, Emma, varför så populär?

Kommentarer
Postat av: Susanne

Fina bilder och kul med lite historia, dock är den sista fåtöljen ingen Emma utan en sk svanhalsstol. :)

2017-07-25 @ 23:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback