Att tapetsera stolar

Två små projekt (en störe än den andra) under sen sommaren har varit att tapetsera, klä om, två stolar. Här kommer min berättelse om Gmla stolen.
 
Jag åkte till Refurn i Hammarby Sjöstaden den 16 augusti och köpte en stol som var otroligt sliten och lite smutsig som endast kostade 75 kr. Det var mycket som behövdes göras om på stolen, all klädsel på den var tvunget att tas bort samt att allt trä var tvunget att slippas så att man fick bort lacken och färgen som var skadad nästan överallt på stolen. 
 
Stolen kommer från märket Gemla - "Vid Helge å i Diö, mitt i den Småländska gammelskogen, ligger Sveriges äldsta möbelfabrik. I dess allra heligaste tämjs bok och ask till tidlösa möbler av yrkesskickliga hantverkare som vet åt vilket håll träet vill böjas."
 
Jag vet inte så mycket om hur gammal just den här stolen är men tänker mejla till tillverkaren för att se vart den tillverkades till och till vem. 
 
Första hälften av arbetet med stolen tog plats på landet, den andra delen hemma i Stockholm.

 
 
 
 
 
 
 
Då jag inte hade något tyg innan jag hämtade stolen, så fick arbetet bestå utav att strippa stolen av allt tyg och paddning. Det var dammigt för att säga det minsta om stolen. Stå utomhus på landet, balkongen eller på gården om du planerar att slipa en stol och ta bort allt gammalt och dammigt tyg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det kan vara smart att spara det gamla tyget innan du har gjort färdigt stolen. Måtten finns då kvar och mängden tyg kan vara bra att veta vad som behövs när man ska köpa nytt tyg.
 
 
 
 
 
Det bästa är, innan du slipar bort smuts, gammal färg och betsning är att du FÖRST skrapar bort allt lack. Då kommer tiden att slipa att halveras.
 
 
 
Skillnaden är enormt stort efter att nästan all gammal röd betsning försvann från stolen.
 
 
Efter att man hade spänt på tyget över en ny sittkudde med avrundade kanter och var inoljad så vart stolen klar. Min härliga rosa stol som jag så gärna vill hitta en till av.
 
Rosa stol, mmmmmm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback