Li Pamp - Antikvetare - Sommarpratare 29/7 2013

Idag satt jag som klistrat bredvid radion då Li Pamp – Antikexpert, programledaren och entreprenör , pratade om det vackra i slitage – både död materia och livs levande människor, om hennes skräck för att ”tillhöra” och om hur man kan lyssna med ögon och fingertoppar.

”Tålamod är en dygd, erfarenhet kommer med tiden” - Li Pamp

Om man har ett intresse för det gamla och unika så är tålamod ytterst viktigt. Jag samlar själv på flera sorters porslin, hattaskar, vintage handskar. Tålamodet är då otroligt viktigt då vissa delar i en serie porslin inte alltid är så lätt att hitta. För att köpa över internet är inte alltid säkert, oavsett hur väl säljaren paketerar koppen, fatet etc.
Jag har från erfarenhet blivit rädd för att köpa saker över internet (sånt som jag inte kan åka och hämta själv) då jag en gång köpte två fina Mon Amie koppar med fat från en pantbank och ena kom fram sprucken. Jag blev så arg på både leveransföretaget och mig själv för att inte ha varit mer försiktig med mina koppar.

Tålamod är otroligt viktigt då en samlares jakt kan pågå över år, ett eller flera decennier för att hitta just den där klänningen, smycket, koppen, stolen etc. Men det är också det som är den del av jakten och spänningen, som finns när man går in på en ny butik, auktion, loppis. Spänningen om att man aldrig vet att just här, precis här så kanske man hittar det där klippet, guldkornet som man har letar efter i några år.

Erfarenhet säger det själv, det kommer med tiden. För ju mer du sysslar med något desto mer lär du dig. För desto mer tid du spenderar på till exempel Blocket och letar bland annonser som faller under order ”Retro” desto mer kommer du att lära dig vad olika lampor, porslin, byråer, material etc heter. För att för mig är också kunskap viktigt, det är en passion av min.

Jag gillar nämligen att kunna gå in i en antik/retro/vintage butik och veta vad det är jag ser och veta om prislappen som hänger på lampan är billigt eller dyrt. Bäst på den här fronten är jag på Mon Amie, här vet jag att en kopp med fat i Stockholm kostar mellan 350 - 400 kr och om jag hittar en kom med fat för under det så har jag hittat ett kap.


Som Li Pamp berättar så kan doften också avslöja om en möbel är en kopia eller reparerad. Doften av lim är till exempel är ett tecken på att t.ex byrån är tillverkad med moderna medel.

Känseln är det bästa man har när man ska köpa till exempel porslin. Men endast fingertopparna kan man sluta ögonen och känna efter för sprickor och avlägsna bitar och nagg. Li Pamp berättade att på ett av de största auktionsverken i Stockholm finns det en blind man som är antikvärderare. Att ha sådan makt med endast sina fingrar och händer är beundransvärt.

Försök själv med något som du har hemma, kommer du att kunna se med dina ögon det som du känner med fingrarna och händerna? Det här bör du göra med båda gamla saker som du köper och nya koppar, glas och tallrikar.

När man hör Li Pamp berätta om hur uppskattning för svensk antik konst så som en barock byrå eller en gustaviansk stol går för en billig peng jämfört med vad det kanske gick som ny eller om den idag skulle produceras för samma antal timmar (500 timmar). Det trista är att så mycket av svenska och skandinaviska möbler säljs otroligt bra utomlands i länder så som Frankrike, Italien och Storbritannien.


Jag vill själv vädja till er alla att försöka rädda det svenska arvet inom möbler och porslin. Om ni själv inte har sådant stort intresse i det, håll gärna utskick åt dem i er krets som kanske samlar på det. För man vet aldrig, helt plötsligt kommer min kollega på jobbet att hitta just den där te kannan som jag letar efter.


Man kan lyssna igen på Li Pamp ikväll på Sveriges Radio P1 kl 21:55 om man missade dagens avsnitt. Annars kan du lyssna igen på www.sr.se/LiPamp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback