Kienzle Klocka

I lördags var jag och mamma i Vela utanför Enköping på månadens butik juni 2012 - Lata Pigan. En av de sakerna som jag köpte där var en ljus blå Kienzle väggklocka från Tyskland och från 60-talet. Med lite puts och kärlek ser den nästan helt ny ut.
 
Klockan jag köpte är gjort av porslin och målad i en ljus blå färg. Höljet över uret är av böjt plast med en guldfärgad metall ram. På baksidan finns ett gammalt och underbart hölje i plast som skyddar urverket, under urverket finns det plats för ett batteri. På skärmen står det Kienzle Automatic och längst ner Made in Germany och med något slags artikelnummer på baksidan med 865 / 1453. Det är mest troligt att det är klocka nummer xxx av xxxx som jag fick höra av någon för ett tag sedan.
 
KIENZLE är en av Tysklands äldsta klocktillverkare, dem grundades 1822 i Schwenningen. Under 1956 kom den så kallade "Volksautomatik" in på marknaden och är ännu ett exempel på de innovativa produkter av företaget. Under sextio-och sjuttiotalet blev Kienzle marknadsledande i Tyskland.
 
Klockan ger en fantastisk känsla av retro som tar dig tillbaka till tider som Mad Men. Ordet "retro" kommer från det latinska prefixet retro, som betyder "baklänges" eller "i gångna tider". Retro är ett kulturellt föråldrad eller äldre stil, trend eller mode, från det postmoderna förflutna, som återigen har blivit funktionellt eller normen igen. Retro innebär i allmänhet en årgång av minst 15 eller 20 år. Till exempel kläder från 1980 eller 1990 kan vara retro idag. Retro bör inte förvirras med ordet antikt eller antikvitet som dem flesta inom konsthandeln håller fast vid att gränsen går vid 100 år för t.ex möbler.
Puss & Kram

Kommentarer
Postat av: Natta

Kan "artikelnumret" måhända innebära samma sak som när det kommer till tryckta tavlor? Att denna modell/färg av klockan är gjord i en begränsad upplaga (1453 st) och detta är nr 865 utav dem?

2012-06-10 @ 16:47:17
Postat av: My World of Vintage

Jag skulle antingen säga att det är som du tror, eller så kan det gälla vilket number det är utav vilken modelnummer den är av.

2012-06-12 @ 09:17:26
Postat av: charlotte

hej! jag har också en fin kienzleklocka från min farmor. ser inte riktigt ut som din men min har också 865 samt ett annat nummer på baksidan. kan det vara glasyren tro? min är också ljusblå. visst e dom underbart fina dessa klockor? :)

Svar: Hej Charlotte. Jag skulle säga att siffrorna är av största chans klocka nummer 865 utav xxxx. Men helt säker är jag inte. Jag älskar min klocka, måste bara hitta en bra plats att ha den på i mitt lilla kök.
Lucie Watson Donnert

2013-08-19 @ 10:00:00
Postat av: Lars

Hej, köpte häromdagen ett likadan Kienzle väggur men tvåfärgat. Vitt med gul kant, 865/1118 står det på baksidan. Min teori är att det står för modell 865 och glasyr/färgställning 1118.
Klockann gör sig så bra på köksväggen. /Lars

2018-02-14 @ 11:25:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback