Loppisrunda i Katrineholm

Idag var det kallt på landet när man vaknade upp, fy bubblan.


Det började med att mamma och jag flyttade runt lite i köket på landet, en ny köksö krävde lite ommöblering. Det dammsögs mycket, under, över, bredvid, inuti, på sidan och ovanpå. Men köket är fantastiskt rent nu och nu kan man se den gamla köksspisen från 1800-talets mitt. stugan är från 1790-talet. 

 
När fikat var avklarat så drog mamma och jag in till Katrineholm för lite loppisfyndande, köpa myrmedel till tomten/pappa, köpa kaffe och hämta Oddset åt pappas stryktips imorgon. 


Det var varmt och vackert inne i Katrineholm och besöket var lovande och resulterade i flera fynd för både mig och mamma. 

Vi började på det nya (för oss) Röda Korset Second Hand mitt emot Möbelmagasinet där jag hittade en lång beige underkjol för 20kr och mamma hittade ett litet grönt fat för en kruka hon har på landet. 


Sedan måste man också svänga förbi Möbelmagasinet på Fabriksgatan, här är det fullt med allt från himmel till gjord när det gäller inredning. 

Mamma man var på jakt efter ännu ett höganäs krus för att ha alla köks bestick i då vi plockade ut allt i en skänk som vi flyttade på för att sedan ha tyg i sig. 
 
På dagens besök var det 50 % rabatt på allt i porslin och krimskrams hyllorna. Här hittade jag tre vackra fat från Rörstrand med en guld kant, 40kr för de mindre och 50kr för det större vilket sen blev halva priset.


Jag hittade även en lite grön skål från Uppsala-Ekeby för 60kr, även den halva priset. Jag har under en längre period varit på jakt efter snygga vaser då jag inte har en enda hemma, på Möbelmagasinet hittade jag två, en stor (som behöver städas lite) för 50kr och en smal vacker vas för 100kr. Båda gjort av kristall. 


Ett måste när man är i Katrineholm är att besöka von Rosens Antik & Kuriosa som ligger vid Stortorget. Föreståndinnan är en fantastiskt trevlig kvinna som vet exakt vad hon har och vad som inte finns i butiken och vart allt ligger om du frågar efter någon som hon har i butiken. Själv tog hon fram en fantastisk termos skotskrutigt mönster som blir perfekt för fika i parken eller på väg ner till landet. Pappa hade tydligen en likadan när han växte upp i Skottland. Jag köpe även en vacker vit kruka med svart fat som ska stå hemma med en vacker växt. Här finns det mängder av porslin, glas och enklare inredning, här hittar man alltid något, eller i alla fall vilja åka iväg med något. Satsa på att komma runt kl. 12, då är hon på plats som säkrast, ta öppettiderna med en nypa salt säger hon. 


I sommar ska det blomma hemma hela tiden. Men jag rekommenderar starkt att ni måste besöka von Rosens Antik & Kuriosa om ni är i trakterna kring Katrineholm. 
 
Mmmmmm, me love a little bit of Loppis!

Kommentarer
Postat av: Helena

Om du är något mer i Katrineholm så får du inte missa Pingstkyrkans secondhand. Massor med saker, trevligt uppställda, stor omsättning, står alltid på om saken är defekt, naggad osv. Massor med kläder, möbler, porslin. Alltid kö vid öppning, trevlig stämning, litet café.

Svar: Tack Helena, får kolla upp det i sommar.
My World of Vintage

2015-05-26 @ 21:00:01
URL: http://helenasmagazine.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback