En artikel om vintage i DN

Samma vecka som Stockholms Vintagemässa gick av stapeln på Skofabriken blev jag intervjuad av Cecilia Thomsson på Dagens Nyheter där vi pratade om vintagetips och Stockholms Vintagemässa som jag arrangerade. Ni kan läsa hela artikeln på DN-hemsida om ni inte redan har gjort det.
 
En journalist och fotograf kom på besök hemma hos mig till en helstökig lägenhet som jag hade ca 30 minuter på mig att städa efter att jag kom hem från jobbet. Jag var svettig och besvärad när dörrklockan ringde på och jag var inte klar och stod där utan min kjol på. :/ 
Några saker fick dock gömmas i en påse och åka in under sängen, annars hamnade allt där det skulle vara i lägenheten och den var ren nog och kjolen kom på tills det att jag släppte in dem. 
 
Nästan alla möbler i min lägenhet är second hand. Det är så mycket billigare och roligare med möbler med en historia.
Foto: Magnus Hallgren
 
Vi satt i mitt lilla vardagsrum i min 1a på Kungsholmen och pratade om vad är skillnaden mellan vintage och second hand och varför jag köper vintage och inte nyproducerat, såvida det inte är second hand det vill säga, då jag tycker att man för det mesta får mer valuta för pengarna än om man köper det till fullt pris. Jag gav även några tips på mina 3 bästa vintagebutiker i Stockholm:
 

1 Aggie Twigg Vintage på Fridhemsgatan 64 på Kungsholmen har både dam-, herr- och barnkläder. De har bra priser och kläderna har den bästa kvaliteten i hela Stockholm.

2 Old Touch är en butik som alla vintageintresserade känner till. Den ligger på Upplandsgatan 43, de har vacker inredning och kläder till bra priser.

3 Uppåt väggarna som ligger på Rosenlundsgatan nära korsningen till Hornsgatan är en av de bästa butikerna i Stockholm. Personalen är supertrevlig och här hittar du både kläder och inredning.

 
Några bilder skulle även tas på mig i vintagekläder och jag kan säga att det inte var lätt att välja ut tre outfits att visa upp. Dem sa, plocka ut din favorit. Favorit? Oj, vilken svår förfrågan, jag har inte en favorit, jag har ca 50 favoriter i min garderob. Det hela beror på vilket humör jag är på, hur bekväm jag vill känna mig hela dagen och vad det är för väder. Men det fick bli dessa tre outfits (den första bilder ÄLSKAR jag, det är även den snyggaste kjolen jag äger):
 
 
50-talskjol från Aggie Twigg matchat med moderna skor och modern topp och ett vintageparaply.
Foto: Magnus Hallgren
 
 
60-talsbyxor från Retrotrend, en 60-tals­topp från Marshmallow Electra och 80-talsskor från Beyond Retro.
Foto: Magnus Hallgren
 
 
50-talsklänning från Beyond Retro ihop med 30-talsskor från en loppisbutik i Julita och väska från Hötorgs­loppisen.
Foto: Magnus Hallgren
 
Foto: Magnus Hallgren
 
Det tog mig dock fram tills idag att läsa artikeln, för jag vet ju va jag sa i intervjun. Sedan är det lite konstigt att läsa en intervju om mig själv. Fast nu har jag läst den bit för bit och jag har fått många gratulationer av familj, vänner och arbetskollegor på mejl, telefon och på jobbet om att ha varit med i DN dagen innan min vintagemässa. Folk har sagt att den är väldigt välskriven och en fantastiskt uppslag. Inte visste jag heller att den skulle bli så stor, både på sidan 2 och i ett nästan helt dubbeluppslag. Jag blev även förvånad när jag även hittade en av bilderna på mig på DNs Instagramkonto.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback