Vintageshoppa i Genova, Italy!

Det här inlägget kommer kanske ut lite sent men här kommer det i alla fall. Förra året åkte mamma och jag på semester längst med Italienska Rivieran och en av anhalterna var Genua i Ligurien. 
 
Genua i Italien ligger i området Ligurien längst med italienska rivieran och är en gammal hamnstad med mycket historia till sig. Genua är tyvärr inte en av de vackraste städerna då det är en gammal Hamnstad, men den har mycket att erbjuda i sin arkitektur. Närmas hamnen har du Gamla Stan (Centro Storico), ett cluster av gamla byggnader med ännu smalare gränder än vad du hittar i Gamla Stan i Stockholm. Här har du ett gammalt Italien med små torg utspridda lite här och var i slutet på gränderna. Norr om Gamla Stan har du bredare gator, stora shopping gator etc. 
 
 
 
Gamla stan på kvällarna är karakteristiska om inget annat och lite kusligt. Man kan lätt gå vilse här under både dagtid och kvällstid. Det finns dock prostituerade och deras hallickar lite här och var, men dessa personer besvärar en inte om man är turist. Det var något som jag och mamma märkte helt när vi var där och hade ett gäng vid hörnet av vårt hotel (dock inte vid entrén). Vi kände oss väldigt trygga här.
 
Genua är en bra plats att åka till och bo på om man vill göra dags utflykter till andra städer och byar längst med kusten och in mot land. Jag och mamma besökte t.ex. Santa Margherita som ligger öster om Genua och tar ca 45 minuter på regionaltåget från tågstationen Genova P.Principe alt. Genova Brignole om du bor öster om Gamla Stan. Härifrån tar man båten till Portofino också.
 
 
 
 
 
Men vintage butiker då, vart finns dessa? 
Ja, butikerna är lite färre än i t.ex. Milano och inte så jätte lätta att hitta. De flesta butiker som jag och mamma hittade var av slump för att vi gick förbi dessa på väg hem under vår sista dag i Genua.
 
Hos Polvere di Stella - via ai quattro canti di s.francesco 38r, fanns det väldigt mycket att att kolla igenom. Butiksinnehavaren var otroligt trevlig och tillmötesgående. Jag och mamma fick även lyxbehandlingen av att få kolla bland höst och vinter samlingen som fanns i huset mitt emot och inne i gränden. Här blev det en vacker gammal stråhatt som jag använder ibland på sommaren.
 
 
 
 
 
 
Ciacchi
Ciacchi ligger på Via di Postavecchia och är en vintage och second hand butik med mycket billiga priser. Här hittade jag en 70-tals klänning som jg hade planer på att göra om lite då kragen är väldigt typiskt 70-tal. Men efter att ha haft på mig den en gång så kommer jag inte att göra några ändringar. 
 
Enligt ett inlägg för inte så länge sen på deras Facebook sida berättar dem hur dem alltid har låga priser på sina vintage och second hand kläder, men ibland får dem in lite märkes saker och hoppas på att någon med lite mer pengar har råd att lägga €25 på en klänning. Deras uppdrag är att uppfylla de önskningar deras kundkrets har även om dem har ekonomiska svårigheter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback