Gamla Katarinahissen

1883, klockan är 11.00 den 19 mars, Katarinahissen invigs. Antalet besökare/åkare under första månaden var cirka 1500 personer dagligen. Priset var 5 öre för uppfärd och 3 öre för nedfärd.
Den första hissen byggdes för att underlätta för människor på Södermalm att ta sig fram på den kuperade delen av Söder. Ingenjör Knut Lindmark fick 1881 tillstånd att bygga hissen av stadsfullmäktige. 
 
Katarinahissen drevs av ånga och blev ett populärt utflykts mål för stockholmarna. 
 
Katarinahissen och Stora Glasbruksgatan från Brunnsbacken, 1896.
Katarinahissen 1933, under hissen pågår för fullt ombyggnaden av Slussen och tunnelbanan.
 
Den kända Stomatolskylten som idag sitter på Klevgränd 1B med utsikt över Slussen och Gamla Stan satt ursprungligen på den gamla Katarinahissen.
 
När den gamla Katarinahissen revs på 1930-talet var det i samband med ombyggnaden av Slussen. Den ursprungliga Katarinahissen togs ur bruk 28 maj 1933 och revs i början på juli samma år.
Den nuvarande hissen invigdes 1936. Den togs dock ur bruk 2010 på grund av rådande el-problem och dålig kvalité på stommen. Dessa reparationer och renoveringar ska dock nu återupptas av ägarna Folksam och dess samarbetspartner Stockholm Stad. Staden går in som delägare vilket gör att den kan gå in med pengar för framtida renoveringar. 
När hissen blir färdig under 2019 kommer den att tillhöra den nya Slussen med en park under sig, Katarinaparken. Äntligen får Stockholm tillbaka sin hiss som man igen kan åka upp och ner med. Utsikten är fantastisk från gångbron. Se Slussen förvandla sig framför dina ögon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback