Täby Bakluckeloppis

I lördags bar det av till Täby Galopp och helgens bakluckeloppis som mamma och jag stod och sålde vid. Det var en otroligt blåsig dag och vi hade tur som fick plats på asfaltsparkeringen och inte på grusparkeringen, för dem stackars människorna blev täckta med grus och sand hela dagen. Man såg själv när man gick runt ibland hur smutsiga folk var på händerna och på sina saker.
 
Dagen till ära, men det här fick inte synas då det vara för kallt pga vinden. Second Hand byxor från Humana Second Hand, second hand skjorta från Sthlm Stadsmission i Liljeholmen. Men som tur nog hade jag på mig min relativt nya röda ulljacka från Pop Stockholm på Södermalm.
 
Perfekt nu i sommar när vädret skiftar upp och ned med sina temperaturer.
 
Täby Bakluckeloppis är mellan 12-16, eller nej, för loppisfyndarna är där innan och hänger över ens egna stånd en bra bit innan 12. För oss var det folk som frågade om pappas resväska från årsskiftet om den var till salu. "Säljer ni LP-skivor", "nej". Smyckena som mamma placerade fram nästa på en gång fick många besökare, trist nog så försvann eller annat örhänge så att man bara hade ena kvar, vilka jävla humörförstörare det finns där ute. Det jobbigaste med att packa upp var att hålla ögonen på alla sina saker samtidigt som man packar upp mer och tar betalning och pratar med köparna. 
 
Bakom kulisserna på Täby Bakluckeloppis!
Mamma jobbar hårt för att allt ska synas så bra som möjligt och presenteras snyggt.
 
När mamma och jag planerade lördagen hemma så planerade vi att ta med två hopfällbara balkongbord och två stolar att sitta på (plus sittkuddar), en klädställning, lite lunch och fika. Blev det något sittande, NEJ, för stolarna använde vi som bord och hade saker på, sittkuddarna blev då heller inte använda. Fika och lunch fick man äta i omgångar då det alltid var en mängd människor som besökte oss. Tror inte vi gick en kvart utan en försäljning, woop woop!!!
 
 
Det var en saligt blandning av vintageklänningar och second hand kläder i bra skick.
 
 
Den här dagen var också en av de blåsigaste dagarna som jag har varit med om. Nästan allas klädställningar blåste omkull. Vår granne till höger fick sin ställning omkullblåst ca 5-10 gånger. Vi var dem ända som inte fick våran omkullblåst, inte förrän vi packade ihop i slutet dock.
 
 
Vissa prutade på de väldigt låga priserna som vi hade, visa prutade inte alls, just dem som inte prutade gillade jag mest. Men hur snål kan man egentligen vara när en tröja redan kostar 20 kr? Mycket av det man sålde var väl ändå värde mycket mer, men gamla H&M plagg är inte alltid lätta, eller nästan omöjliga att få sålda på annat håll. Jag ville mest inte få skiten hem igen. Många tycker jag tar för högra priser ibland på loppisar och ibland händer det att vackra, snygga, reda och hela plagg som är populära bara går för ca 20-30 kr, det känns som om jag ibland rånar dessa personer. Men anledningen kan vara olika för många, i mitt och mammas fall så ville vi rensa ut hemma på sånt som vi inte längre ville ha, och bara har sånt av värde kvar hemma.
 
Det man också kan göra är att ha ett lite högre pris på sina saker och sedan ha prutmarginal på sina saker till den nivån under som du annars vill ha för just det, då slipper du kanske pruta under ditt sk. acceptpris (fastighets/mäklar term). Ta t.ex. 150 kr för en klänning, pruta ner till 100 kr vilken kanske är priset du köpte den för, då får du det du vill ha för den och köparen tror att hon har prutat och gjort ett fynd, win-win för båda.
 
 
Sedan blev det vin stund hemma och räkna pengarna. Vi hade mycket bra saker och inte så mycket billigt skit som många ofta har. Det blev en lyckad dag med försäljning för över 1 800 kr. Sedan köpte jag en fin kjol för 25 kr och två eller tre Steninge krukor för 50 kr och mamma köpte tre Steninge krukor för 50 kr.
 
 
Vi kör igen i september säger mamma, hon har nu fått blodad tand. Mer info kommer sen om vad vi ska sälja och vart vi kommer att stå och sälja.

Kommentarer
Postat av: Helena

Roligt att läsa om Täby-loppisen. Jag och en kompis tänker stå där i sommar. Hur tidigt bör man vara där?

Svar: Hej Helena, va där ca 1 timme innan då det tar tid att packa upp och det är fullt med folk redan från 10 och sliter/rotar bland saker innan du ens har ställt upp allt. Lycka till!
My World of Vintage

2015-05-26 @ 20:52:34
URL: http://helenasmagazine.wordpress.com
Postat av: Natalie

Hej! Tänkte stå på loppis någon av de närmsta helgerna. Är det någon du rekommenderar? Funderar på Täby galopp eller Solvalla... Har du några erfarenheter av de båda. Vad säljer bäst?

Ha rn bra dag!

Svar: Hej Natalie,Självklart ska du stå på loppis någon gång. Jag och min mamma stod på Täby och det var galet. Loppisen öppnade kl 12 och vi var där ca 10:00 och folk höll på och rotade och frågade oss om priser allt eftersom vi plockade upp. Så det är bra att allt är prismärkt redan innan ni kommer dit. I blogginlägget står det mycket om min egna upplevelse. Resväskor för en billig peng är väldigt populärt bland vissa. Vintagekläder är också väldigt populärt och en del smycken som är lite större är populärt. Tänk lite på, vad är det du själv köper på loppis? Gamla kökshanddukar, vintage galgar, enklare heminredning som man kan bära hem är populärt. Tänk på att allt ska vara helt, rent och fint när du säljer det. Det ska inte se slitet ut. Samlar objekt av alla dess sorter är populärt, men det som säljs bäst varierar med åren också.
My World of Vintage

2015-09-17 @ 11:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback