Hur får man bort gammal doft ur kläder?

Jag har läst flera gånger på olika bloggar och forum om hur man får bort den där gamla doften som ofta finns på vintage och second hand kläder. Nästan alltid läser jag att det inte går att få bort den doften, även om man slänger in den i tvättmaskinen. Men att tvätta gamla kläder i tvättmaskinen är inte alltid kanske ett alternativ, från andras berättelser så verkar inte doften försvinna heller i alla fall när man tvättar i tvättmaskin. Jag har hittat ett knep nu som håller i sig länge, än så har jag själv inte behövt göra om processen.
 
Jag besökte i april Liljeholmens bakluckeloppis där jag bland annat hittade en cream färgad klänning med en röd mittdel för endast 200 kr. Tyvärr hade den också en hel del fläckar och små hål i tyllet. Men sånt skrämmer mig inte så mycket, det är bara att tuta och köra. Men vad ska man tänka på när man ska ta bort fläckar och äckliga dofter och om plagget är ömtåligt?
 
 
 
 
 
 
Ibland är det alltid lite roligare att ha glas vin (rosé i mitt fall) när man gör nödvändiga arbeten som ibland kan bli långtråkiga. 
 
Galltvål är ett utmärkt redskap av att tvätta bort fläckar på alla möjliga plagg, men försiktighet bör man ha i åtanke när man jobbar med äldre material och material som man inte vet hur de kommer att reagera på gnuggande, vridande och blötläggning. Tyll är ett sådant material som t.ex krymper vid torkning när man har blötlagt det, här ska man ånga plagget istället med hopp om att få bort fläckar och dofter. Klänningen som ni ser på bilderna blev lite försvagad när den blev blöt och man gnuggade galltvålen lite för hårt på den, ha det i åtanke och var försiktiga med gnuggandet. 
Y3 är sedan ett fantastiskt medel att använda när man sedan ska tvätta plagget i vatten.
Fläckborttagningsmedel så som Vanish har jag hört från ett par håll att den verkligen håller måtten. En fläckborttagningsmedel ska man alltid ha hemma dock för alla plagg man har.
 
 
Galltvålen/plagget ska man blötlägga så att när man lättsamt gnuggar tvålen på fläcken så ska den löddra sig. Men gnugga inte för hårt, var väldigt försiktig i början och märker man att plagget kanske klarar av det och man känner för att gnugga lite hårdare så bör man göra det med försiktighet.
 
VIKTIGT! När man har ett plagg så som den på bilderna är det viktigt att tänka på att inte lägga hela klänningen i blöt i fall att det röda bandet i midjan skulle färga av sig på resten av plagget, om man tittade extra nog så kunde man se att lite färg hade redan gnuggat av sig på tyllen precis längst med kanten.
 
 
Att få bort den där gamla doften!
När jag provade den här metoden så visste jag inte vad resultatet skulle bli. Det jag gjorde var att ta en liten sprejflaska som jag hade hemma, hällde i lite mjukmedel som jag hade och späde ut det med en massa vatten. Sedan spejade jag väldigt lätt hela klänningen med blandningen när klänningen var helt torr, tänk på att du inte ska blöta ner klänningen.
I början doftade klänningen fortfarande lite konstigt, en blandning av jordgubbar och instängdhet, men med tiden så försvann doften som jag ville bli av med. Det här var ca 2 månader sedan och klänningen doftar nu endast av jordgubbar och den instängda doften är borta, frågan är dock om den kommer tillbaka, då är det bara att blanda ihop en ny blandning av mjukmedelvatten. 
 
 
Lyckligtvis fick jag bort alla fläckar mer eller mindre tror jag men hålen måste jag tänka ut vad jag ska göra med. Dem är så pass små för att kunna sy ihop osynligt och så pass många för att inte göra något åt det, hmmm, jag får tänka lite mer på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback