Solna Megaloppis

Igår bar det av med tunnelbanan till soliga Solna för årets Megaloppis i Solnahallen med mamma, som även håller hus idag för er som inte kunde gå igår. En kort liten promenad genom parken var det innan man var på plats. 
 
Jackan är senaste inköpet från Pop Stockholm. Väskan är second hand från Blocket som jag fick i julklapp något år sedan av mamma.
 
Inträde var 30 kr och en liten stämpel på handen fick man. Det v ar inte så mycket folk dock, men det berodde väl mer på att det var nästintill sommarväder utanför.
Första synen på loppisen var "är det här allt?". För det var väldigt litet till skillnad från alla bilder man har sätt från tidigare år. Men ack så var det inte, längst in i rummet fanns det ingångar till det andra rummet som var mycket större och erbjöd det bästa av de två rummen.
 
 
Det fanns mycket vackert porslin från Rörstrand, Gustavsberg och Gefle. I bilden ser du vaser/kannor av Gunnar Nylund, den bruna och gula skålen i bakgrunden är av Gustavsberg och Wilhelm Kåge. Jag har den gula hemma som jag köpte på Old Touch för några år sen för 125 kr.
 
 
 
 
Gamla burkar är otroligt vackra, men priserna kan skena iväg ibland. På en loppis är det en bra idé att ibland gå en runda för att se om flera olika utställare säljer samma sak. Jämför sedan priserna och kvalité och köp den som bäst stämmer överens med det du letar efter. Om du dock inte vågar lämna en sak på bordet och riskera att förlora den för att undersöka resten av loppisen så kan du tänka, är den värd det? 
 
Jag brukar ibland tänka, om den är kvar när jag kommer tillbaka i andra rundan så är den ämnad för mig och jag köper den.
 
 
Ett vackert nästan felfritt stringhylla med två plan för endast 400 kr kunde ha blivit mitt om den inte hade en liten spricka vid ena haken på ena hyllplanet. Vita gavlar är en perfekt färg för den med vita väggar hemma.
 
 
 
Kökshanddukar, linneservetter och dukar brukar vara en bra bit mycket billigare än i vintage butiker. Själv hittade jag en kökshandduk för 10 kr som passar resten av de jag har hemma. På Stockholms Stadsmission kostar gamla och fina kökshanddukar ca 60 kr styck. Jag säger istället att du bör satsa på att köpa på loppis och på auktion på landet. Men var försiktig på landet, priset kan skena iväg på auktioner. Så räkna ut ett styckpris och sedan vad det blir i summa så att du vet vad dem kommer att kosta.
 
 
Den gröna flaskan köpte jag för endast 10 kr, en 10a som jag även hittade på golvet på loppisen. Dessa flaskor ligger på runt 30-40 kr normalt om dem inte har en original etikett kvar på sig i olika skick. Så allt under det är en bra affär. Det fanns även lite större varianter som hade orginal etiktten på och dessa gick för 75 kr styck. Den nya flaskan är den 5e som jag har nu hemma, dessa står i köket över spisen på fläkten.
 
 
 
Den här hattasken var jag nära på att köpa för 200 kr och skulle då ha blivit min 7e hattask hemma. Men ack så blev det inte, dessa pengar ska spenderas i dag hos Lata Pigan som öppnar för säsongen idag.
 
 
 
På landet har vi en lite udda samling av bakelit bestick som vi nu ska fylla ut med åtta av varje sort. Bakelit besticken är från 60-talet och går från ca 5-10 kr styck ute på landsbygden i olika loppisbodar och butiker. De dyraste jag har stött på är 30 kr styck på Antikmässan som var på Älvsjömässan i februari, i butiker i Stockholm ligger dem på ca 20 kr styck. Tänk dock på att dessa bestick oftast har blivit slitna med åren med för mycket tvättande i diskmaskin och med för starka diskmedel. På Solna Megaloppis kostade dem 10 kr, té skedarna är svårare att hitta och brukar vara en bra bit dyrare.
 
Mamma köpte även en liten trä jojo för 20 kr som påminde henne om hennes barndom när hon hade en som liten.
 
 
Det fanns även några vintage klänningar på den här loppisen, men majoriteten av kläderna var second hand kläder från bara några säsonger sedan. Själv har jag slutat att köpa second hand kläder från H&M på loppis då jag sällan kan sälja vidare dessa när jag själv har tröttnat.
 
Hit återvänder vi självklart nästa år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback