Inreda med vintage kläder

Igår kväll blev det lite "ommöblering" hemma med mina klänningar som hänger som dekoration från bokhyllorna och garderober.
Det hela för att jag ville ha min nyinköpta blommiga klänning från Silversaga uppe på display. 
 
 
Svartvita klänningen är second hand från ebay när jag bodde i Skottland - har senare fått höra från 59 Vintage Store att det är en H&M klänning, den saknar sin etikett. Klänningen köpte jag förra helgen från Silversaga.

Hela lägenheten är pryd med tavlor och de finaste av alla mina kläder. Men dekorera med försiktighet om du väljer att hänga fram dyra eller ömtåliga kläder. Visst mår alla kläder bra av att få vädras då och då, men allt mår inte lika bra av att hänga i ett rum eller på platser där den utsätts för mycket ljus då de kan blekna och då bara på ena sidan. Häng den i såna fall där den inte utsätts för direkt ljus, kolla ibland om färgen på framsidan stämmer överens med baksidan.
 
Införskaffa gärna tyggalgar eller stoppade galgar för att inte utsätta plagget för en onaturlig form som kan skada plagget.
 
Klänningen kommer från Old Touch och den bar jag på Julaftonen 2012.
 
Tänk dock på att kläder som händer framme även blir dammiga och behöver dammas av, antingen av att man tar ut kläderna på balkongen eller utomhus eller försiktigt dammsuga. Jag har använt min hårfön en gång på min veckade gamla lampa vilket då kommer åt mellan vecken vilken en dammsugare inte alltid gör, se till dock att den blåser kall luft.
Man kan även variera med vilka kläder som hänger framme, då får flera plagg komma ut ur garderoben och vädras och visas upp för dina besökare. 
 
 
Jag har själv blivit inspirerad av när jag en gång i ett reportage om inredning där det var fokus på Elsa Billgrens lägenhet där hon hade en vacker beige/rosa klänning som hängde vid en tavla över soffan i vardagsrummet. 
 
Va inte rädd att hänga kläder (i mitt fall klänningar) på olika höjder. Hemma hos mig är det 2,7 m i tak vilket get mig möjligheten att hänga från olika höjder.
 
 
Det här är klänningen som fick flytta på sig och hamnade då bredvid min second hand Edgar Degas tavla från Augustas Antik nere på landet som hänger över min säng. 
 
Det började med att två klänningar hamnade på baksidan av min bokhylla som delar av sovalkoven mot resten av rummet i min etta på Kungsholmen. Sedan växte displayen med kläder på sidan av bokhyllan (beige klänning som jag köpte för ett år sen på Vintagemässan), på sidan av garderoben, på provdockan (gul klänning från Beyond Retro), på garderobsdörrarna i hallen (delvis för att jag inte får plats med allt) och slutligen en negligé i badrummet. 
 
Foto: Marco Panseri
 
 
 
Foto: Marco Panseri
 
I mitt badrum är turkos den dominerande färgen vilket ger en romantisk känsla med en negligé från Myrorna. 

Kommentarer
Postat av: Olivia/Reporter

Åh vad fint!

Svar: Tack så mycket, har några fler klänningar som pryder lägenheten nu också.
My World of Vintage

2014-04-26 @ 21:25:40
URL: http://www.solglans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback