Vintage Shopping i Rom

I en så vacker stad som Rom som har sån otroligt vacker arkitektur och historia så måste man ju självklart ta en liten jakt efter några vintage butiker också när man är där på semester. Från Spanska Trappan och dess exklusiva shopping som finns nere vid dess fötter så finns det några områden med fantastiska vintage butiker på några få ställen i Rom.

Det finns mer för män i italienska vintage butiker än det finns i svenska vintage butiker. De flesta vintage butikerna har ibland endast kläder för kvinnor och sällan stor samling för män. Vintage butiker för killar i Stockholm brukar ha sina egna butiker eller ha en väldigt begränsad samling kläder för just män.

Kom ihåg att när du letar efter vintage butiker i Rom så kan det ofta hända att du går rakt förbi flera utav de. Det är för att butikerna sällan har en skylt ovanför butiken och ibland så brukar de vara täckta med varor; klänningar, skjortor, väskor etc. De butiker med fönster brukar ha en liten pappers skylt i fönstret.

Om du också är allergisk mot cigarett rök så kommer du att hata många av vintage butikerna i Rom då jag ofta mötes av en butiks innehavare som rökte både inne i butiken och utanför butiken.

CENTRO STORICO

 
I det här området så är det först och främst gatorna Via del Governo Vecchio och Via dei Cappellari som jag rekommenderar. 


Bohemienne - Via dei Cappellari 96

Så här bör en vintage butik utav mindre storlek se ut. Lite av en dyrare butik, fast fullt men härliga vintage väskor och läder varor. Här skulle jag kunna köpa flera saker, om inte priserna var lite av den högre nivån som ligger nära den nivån på fina vintage kläder som man kan köpa i Stockholm. Värt ett besök dock då det är en väldigt vacker butik som inte liknar någon jag har stött på i Sverige än.

 
  
 

OMERO & Cecilia - Vestiti Vecchi - Via del Governo Vecchio, 110
 
Vestiti Vecchi betyder bokstavligt talat "gamla kläder". Det här är en udda liten butik med så mycket kläder, högt i tak till ner till golvet. Det är inte en butik där du kanske kommer att hitta dyra och fina märken, men vackra kläder kan du i alla fall hitta. Eller så kan du vraka bland alla Converse skor som finns samlade här.
Här finns det lika mycket för kvinnor som för män, välj sida och påbörja letandet på varsin sida av butiken.

 
 
 
 
Även hundar i Rom tycker att det är varmt och föredrag att ligga under hängande kläder i en vintage butik än att vara ute på Roms gator.
 
Cinzia - Via del Governo Vecchio 45
 
Här kan man verkligen hitta kläder från 80-talet, solglasögon från 70-talet och baddräkter från 50-talet. Här finns allt möjligt att hitta, så det är bara att välja och vraka bland alla härliga väskor, skor, kläder etc.
 
 
 
 
 
 
 
RosaCroce Artstore - Via Si Parione 16
 
På en sidogata från Via del Governo Vecchio finns en härlig och välsorterad butik som drivs av en glad och ung kvinna. I butiken finns både vintage och second hand plagg, det roligaste jag såg var en tank topp med Sex and the City tema på, se bild nedan.
Här finns det även en hel del för killar; skjortor, jackor och härliga bruna läderskor.
På butikens sida på Facebook kan du se fler bilder från butiken och från olika events som butiken har: besök RosaCroce Artstore på Facebook.
 
 
 
 
 
 
MONTI

I det här området som låg väldigt nära mitt hotell så måste man kolla in gatorna Via del Serpenti och Via dei Boschetto som ligger parallellt med varandra. 

Blue Goose - Via del Boschetto 4

Den här vintage butiken har en helt underbar och välsorterad kollektion av vintage kläder för kvinnor. Alla kläder och accessoarer är rena och hela och det är en vacker lite butik med en trevlig butiksägare. Har i höst endast varit öppen i 1 år. Det var här som jag köpte mitt enda fynd, en vit linne klänning men grå volang nedtill för endast €28. Jag kan högt rekommendera den här gulliga lilla butik.

 
 
 

 Underbara stövlar som tyvärr hade storlek 36 och var för små för mig. 
 MaxMara kavaj och en Gucci väska.
 

Pifebo Vintage Shop - Via dei Serpenti 141
Öppettider: Mån-Lör 11:00-14:30 & 16:00-21:00

Väldigt välfylld butik i Monti området i Rom. Väggarna, golvet och tacket i klätt i Röd färg, överallt hänger kväskor och kläder från taket. Men va försiktig här om du tror att du kan hitta en märkes väska då jag har läst av andra besökare att de har varit falska.  

 
 
  
 
 
 
King Size Vintage Shop - Via del Boschetto 94
Öppettider: mån-lör 10.00 - 20.00

Det här måste jag nog säga var den bästa butiken som jag var inne i, trots att ajg inte köpte något. Den är så otroligt välsorterad och hade så mycket snygga väskor och plagg för män. Om ni åker till Rom ensamt (som jag) eller med en gäng vänner eller som par så kaommer ni båda två att hitta något här. 
Här finns allt från handväskor och skor, klänning, kjolar, jackor, loafers, kavajer etc etc etc. 
 
 
Det här var nog den butik som hade flest besökare inne i sig när jag var där och klockan var till och med 19:45 på kvällen och fler kom och gick medans jag var där. Populär butik!
 
 
 
 
 Underbara skor för män i alla färger!
 
 
 Som sagt tidigare, Vintage i Rom är bättre för män än vad det kanske är i Stockholm.
 
TRASTEVERE

Trastevere beskrivs av många som Söder i Stockholm. Det är ett område som inte är lika tätt med turister och man kan strosa runt bland alla härliga små butiker och se hur Romarna verkligen bor och är i sin egen vardag. 

Frankenstein - Via di S. Dorotea 22 

Den här butiken skulle jag beskriva som vacker. Allt som hänger här inne är otroligt vacker, klänningar, toppar, skor, smycken, väskor, kjolar och accessoarer. Här kan du hitta allt från vackra vintage plagg till vackra och välskötta second hand plagg.

 
 
 
 
 
 
Pimm's Good på samma gata är ett lite modernare bar ställe i Rom med wifi och som ligger bredvid Frankenstein. Här satt jag nog i två timmar och drack ett gott tortt vin, lite chips och brushetta.

 

Sist men inte minst som jag missade men som du kanske kan besöka åt mig ;)

MONTI

Pulp - Via del Boschetto 140
Öppettider: mån-lör 09.00 - 20.00

God Save the Look - Via Panisperna 227 A

Le Vesti di Messalina - Via Leonina 24

 

TRASTEVERE

Twice Vintage Shop - Via di San Francesco a Ripa 105A
Öppettider: 
mån 15.00 - 20.00, tis-fre 10.30 - 20.00, lör 10.30 - 21.30

Studio 54 - Via del Politeama 30
mån-tors, sön 16.00 - 00.00, fre-lör 16.00 - 01.00

Fiftyeight - Via Ippolito Nievo 58
mån-lör 10.00 - 19.30

Douze - Via del Cipresso 12
mån-sön 18.00 - 00.00


 

CENTRO STORICO

Vintage Clothing - Via dei Coronari, 115A
mån-lör 10.30 - 19.30

Vertigo Vintage Boutique - Via Del Gesù 71

Abiti Usati - Via del Governo Vecchio 35
mån-lör 10.00 - 20.00, sön 14.00 - 20.00

 

Övriga

Second Chance - Via Sardegna, 57

Vecchia America - Via Ostilia 4
Öppettider: mån-lör 09.00 - 13.00, mån-lör 16.00 - 20.00
 

Kommentarer
Postat av: Susan Stauersbøl

Hej Lucie
Dejlig blog du har og skønt at finde en med den samme passion for vintage og genbrug som jeg selv. Jeg har også i min egen blog skrevet om en tur til Rom på genbrugsjagt. Jeg var bare så uheldigt at jeg var der midt i Ferragosto højtiden. Så jeg nåede kun et par Mercatino dell Usato butikker. Dem synes jeg du skal besøge, hvis du ikke kender dem i forvejen. Men tak for inspiration :-)

Svar: Jätte roligt att få höra att du tycker det. Jag försöker variera mitt innehåll så att alla kan hitta lite av allt som dem tycker om./ Lucie - My World of Vintage
My World of Vintage

2014-02-03 @ 17:36:05
URL: http://constanceluxe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback