Månadens Butik Juni 2012

Idag har det varit helt hemskt väder, men det stoppade inte mig och min mamma att åka till Vela utanför Enköping och titta på månadens butik juni 2012 - Lata Pigan.
Jag fick höra om det här stället i april när jag och mamma var inne i en klädbutik på Flemingsgatan i Stockholm som hade en underbar Vintage jacka som hängde på väggen. Jag som har stort intresse i allt som är Vintage och gammalt frågade vart dem hade köpt den, Lata Pigan i Vela utanför Enköping.
Lata Pigan har otroliga mängder kläder och inredning från 20-talet till 70-talet. En annan besökare sa att hon inte hade sett så mycket orangea saker någonsin på ett ställe, helt otroligt hur mycket man kunde hitta på övervåningen i ena huset som mamma hade hemma hos sig när hon växte upp på 50, 60 och 70-talet.
Lata Pigan har 400kvm av Vintage i två hus och på två våningar vardera. Här kan du hitta underbara möbler, mattor, lampor, porslin, tyger och mängder av väl utvalda Vintage kläder. Öppettiderna är på lördagar och söndagar 11.00-16.00. Butiken drivs av Margareta och Lisette och dem är härliga att prata med och få förslag på saker som dem har hos sig. Dem frågade hur man hade hört talats om dem, jag nämnde min blogg och mamma berättade att jag brukar skriva om månadens butik och lika naturligt som att vi var på Lata Pigan idag så är Lata Pigan månadens butik juni 2012.
Helst fantastiskt hur mycket dem har att erbjuda i bland annat tyger, man vill ju nästan bara köpa för att ha, inte behöva men HA.
Ett av det bästa med Lata Pigan är att det är sorterat så otroligt bra, enligt färg, eller typ, kläder för sig och inredning för sig. Bland kläder blev mamma och jag glatt överraskade över hur organiserat och uppdelat det var bland kläderna, jackorna hängde för sig, kjolar för sig, klänningar för sig etc., det gjorde det så mycket enklare att hitta bland kläderna, det var även färg koordinerat, precis som jag har hemma. Man kunde leta, titta och prova i flera timmar bland alla underbara kläder som fanns på övervåningen i ena huset.
Lata Pigan består utav två hus som rymmer både inredning och kläder, i det andra huset finns det mängder med vackra kläder, väskor och skor och man vill köpa allt. Lite roligt var det också att hitta otroligt söta barn kläder i andra huset, samt vackra klänningar som satt på mannekänger, kanske kan man hitta en studentklänning eller en bröllops klänning på Lata Pigan.
Om du vill hitta underbara lampor och ha ett bra urval att få chansen att välja och vraka emellan så ska du definitivt åka hit.
 
Sedan är det självklart att man inte kan åka härifrån tomhänt, först så provar man lite kläder och tar några bilder på kläder och hattar (just den på mammas huvud köpte hon också).
Sedan, när man har provar kläder, letat bland inredning, skor och väskor etc., så har man valt ut några pärlor som fick följa med hem. Jag köpte en underbar vår klänning och en väggklocka i samma färg som mitt kök och som kommer passa perfekt på väggen. Mamma hittade en hat, en kruka och ett skohorn i form av en golfklubba på ett sätt, precis hans stil.
Det tar väldigt lite över 1 timma från centrala Stockholm att ta sig ut till Lata Pigan, men det är så otroligt värt det måste jag säga. Mamma och jag kommer definitivt återvända hit i sommar eller efter sommaren då dem får mer och mer hela tiden. Jag är nog lite beroende redan av Lata Pigan, åk hit fort kan jag bara säga.
Puss & Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback