Månadens Butik April 2012!

Månadens butik April 2012 har jag valt för att butiken har nyligen renoverats en del till det bättre; det vill säga Stockholms Stadsmission på Hantverkargatan 78 på Kungsholmen. Jag har genom åren hittat ett flertal fynd i butiken som också är en av Sthlms Stadmissions äldsta butiker.





Butiken erbjuder ett stort sortiment utav damkläder, accessoarer som skor, skärp, väskor, sjalar och smycken, kuriosa, hemtextil samt porslin och husgeråd. Längst back i butiken har dem även en avdelning med pocketböcker. Butiken har även en bra herravdelning med bl a kostymer och skjortor av bättre kvalitet. Även porslin och husgeråd finns i bättre märken. Både nytt och gammalt!

Nyligen renoverades även delar av butiken, främst längst fönstret och längst back där dem nu har sin nya inlämnings avdelning. Själv var jag där nyligen och lämnade in lite kläder och glas eftersom jag har vårstädat garderoben och hade köpt nya vatten glas.

Jag har alltid bott nära den här butiken och besöker den ofta när jag är på väg hem till mina föräldrar eller är i närheten. Jag har som sagt hittat flera fynd här som jag fortfarande använder, allt från husgeråd, dekorationer och kläder.

 

1. En ugnform från Gustavsberg vid namn Pyro designad av Wilhelm Kåge. (köpt för ca 180 Kr)

Designad och tillverkad 1929 och sedan utställd på Stockholmsutställningen 1930 blev Pyro en stor hit av att ha en unik egenskap av att vara en ugnssäker servis som passade för både matlagning och servering. Servisen består av ett gultonat gods med stiliserad blomma och bård, vanligast i brunt, men finns även i grönt och blått. 1932 utökades Pyro sortimentet dels med fler eldfasta delar och dels med bordsservis delar. 1934 tillkom Pyro serien i grön tappning och 1940 tillkom den blåa serien av Pyro.
Första serien eldfasta delar från 1929/30 tillverkas i en Pyrospecifik design med slätt gods. De senare tilläggen görs i ett gods med vertikala räfflar som jag har köpt som visas på bilden ovan.
Pyro har genom åren blivit blivit ett samlar objekt och man kan hitta olika delar av serien på ett flertal auktioner så som Metropol, Tradera, Barnebys, Bukowskis, Lauritz etc.

Själv använde jag min ugnsform senast på min födelsedagsfest som jag hade i lördags, väldigt enkel och fin att servera lite plockmat i.


2. Hittade den här toppen på Stockholms Stadsmission för ungefär två veckor sedan när jag var där för att lämna lite kläder och se om man inte kunde hitta något nytt.

Toppen är från Åhlens, aldrig tidigare använd eftersom den fortfarande hade prislapps snöret kvar. Den fanns även i andra färger som jag hade velat ha, om den inte hade varit för stor på mig hade jag köpt den också. (köpt för 80 Kr)


 

3. Nu är det påsktider och förra året så behövde jag lite påskdekorationer eftersom jag inte hade egen efter att jag hade flyttat in i min första egna lägenhet på Kungsholmen. Dessa höns och tuppar tyckte jag väldigt mycket om när jag såg dem i Stockholms Stadsmissions butik på Hantverkargatan. Dem är lätt placerade på bord och i fönster, i köket och i vardagsrummet. Det livar verkligen upp min lägenhet med lite färg.

Jag rekommenderar starkt att ni alla går och besöker olika Second Hand butiker i Stockholm för att hitta påskdekorationer. Titta bara på bilden nedan vad butiken på Hantverkargatan har att erbjuda just nu.

(Just nu behöver butiken fler saker till sitt sortiment, så som porslin, hemtextil, husgeråd etc, så tvecka inte all lämna in det du inte behöver).



 
 

Öppettider:
Måndag till fredag kl 10.00-18.30
Lördag kl 11.00-17.00
Söndag kl 12.00-16.00

Hantverkargatan 78 på Kungsholmen

Puss & Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback