Grillska Huset och Vintagebloppisen

Idag bar det av till Vintagebloppisen. Med mig under dagen hade jag sällskap av några av mina vintagetjejer; Josefine, Maria och Camilla. Vintagebloppisen bestod i år av flera fantastiska bloggare och några få vintagebutiker och tog plats hos Stockholms Stadsmission - Grillska Huset i Gamla Stan vid Stortorget.
 
 
Grillska Huset har anor från 1600-talet, kom i Stockholms Stadsmissions ägo redan år 1913 och vid en restaurering efter att man hade köpt det angränsande byggnaden Primerooska huset på Köpmangatan 15 upptäcktes ett av Stockholms bäst bevarade 1600-tals tak översållat med målade figurer, blommor, djur och landskap.
 
 
 
Jessica Silversaga är en av de bloggare som jag följer, hennes vackra klänningar gör att det vattnar i munnen. På bloggen visar hon upp delar av Sverige i ett sånt vacker ljus
 
 
 
Några av Jessica Silversagas vackra klänningar som jag så ville ha men plånboken inte tillät den här gången. Helt felfria 40-tals klänningar som jag ikväll kommer att få drömma om.
 
 
 
Det blev några köp den här gången. Jag älskar gula klänningar, har redan fyra stycken som jag ofta använder, nu blev den här klänningen den femte och den köpte jag av Miriam Parkman (Miriams Kafferep). Passade extremt bra men behöver dock sy in den upptill (vilket jag ofta får göra) och ta upp fållen en del genom att bara vika upp den, annars kommer jag att se kortare ut. Åh, jag känner att den här kommer jag ha på mig ofta.
 
 
Josefine var min dejt även förra året och här provar hon en vacker klänning från Retro Trend (från Örnsköldsvik). Maria köpte ut nästan hela vintagebloppisen skulle man tro pga alla hennes påsar. I slutet på dagen gick Maria och jag på Elsa Billgrens föreläsning om hur man inreder med vintage.
 
 
 
 
 
Av Emma Forsberg köpte jag en urgullig liten topp. Bra, vackra toppar som passar min lilla kropp är väldigt svårt att hitta tycker jag. Emma hade dock några vackra modeller. Emma och jag hade en härlig konversation om vintagekläder och om hennes skor som aldrig var hennes och som heller inte passade mig.
 
 
 
Sedan blev det den här klänningen hos Sandra Abi-Khalil och Caroline Carrå Åsgård (Min Mormors Vind), även den kräver några ändringar med att sy in upptill. Skulle nästan kunna hålla i en workshop om hur man syr in och ut vintagekläder efter all den kunskap jag har samlat på mig då jag ofta får sy in, ut, upp och laga vintagekläder. Hmmm, kanske inte en dum idé, håll ögonen öppna på bloggen inom en snar framtid.
 
 
 
 
 
Jag älskar den här bilden jag fick ta på Emelie och Miriam.
 
 
Förra året fick jag min bok "Elsa Billgrens Vintage" signerad och i år var planen att jag skulle få min "Inred med vintage" signerad av Elsa Billgren men, i all stress av att vara bland de första 20 personerna som fick en goodiebag, så glömde jag boken hemma. Här står Camilla och betalar Elsa.
 
Av Elsa köpte jag ett par handskar så vita och perfekta för 20 kr som jag aldrig tidigare har hittat. Det blev även en vacker underkjol i slutet på dagen för halva priset, i slutändan endast 150 kr. Dock behöver den lagas och tvättas lite. Då en underkjol som har som ändamål att hålla ut en klänning eller kjol och vara styv får man vara lite försiktig när man tvättar den så att den inte tappar sin form. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur är priserna på en sån här vintagebloppis? Tänker främst på klänningarna?
Trevlig blogg du har med 😊

Svar: Det varierar ganska mycket, vissa ligger i snitt mellan 100-400kr eller 200-600kr och andra 500-800kr. Vissa klänningar som är äldre runt ca 30-tidigt 50-tal brukar kosta mer. Det händer även att kläder som behöver lagas kostar betydligt mindre. Hoppas informationen hjälper! :)
My World of Vintage

2015-05-31 @ 21:49:33
URL: http://365outfits.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback