Höjd moms för välgörenhetsbutiker

Min stora passion som jag skriver om här på bloggen är vintage och second hand. Så det är trist att behöva läsa om att Skatteverket har valt att börja beskatta välgörenhetsbutiker. Enligt Skatteverket anser de att all butiksverksamhet som konkurerar med kommersiell handel ska beskattas med 25 procent moms. Just nu ligger den här nivån på 0 procent.
       
 
Det här är tunga nyheter för välgörenhetsbutiker så som Myrorna, Stockholms Stadsmission, Röda Korset, Erikshjälpen och Emmaus som nu pratar om nedläggningar och mindre pengar över till social verksamhet då det istället kommer att gå till momsinbetalningar. Enligt Skatteverket spelar det inte någon roll att målet med verksamheterna är olika och att vinsten används till allmännyttig verksamhet bland välgörenhetsbutiker. 
Det finns dock ett undantag. Om butiken har öppet högst 24 timmar per vecka och minst 60 procent av personalen jobbar helt ideellt, så är man ett undantag från beskattningen. Som resultat kan fler välgörenhetsbutiker tvingas stängas, ta emot färre personer som arbetstränar i dessa butiker och att färre resurser finns till de som verkligen behöver hjälpen. 
Redan nu har en av mina favorit second hand butiker tvingats stänga. Myrorna på Tomtebogatan i Stockholm tvingades stänga p.g.a. höjda hyror. 
 
Vi behöver dessa butiker, de gör så mycket för vårt samhälle. Det ska inte bli dyrare att vara bidragsgivare i vårt samhälle. Själv besöker jag en välgörenhetsbutik i snitt minst en gång i veckan, allt från kläder till juldekorationer för mig själv och min bostadsrättsförening. Jag och min familj lämnar även in kläder och inredning till Stockholms Stadsmission i butiken på Hantverkargatan. Om dessa butiker tvingas stängas innebär det även förre jobb för alla, inkl. de som arbetstränar i en välgörenhetsbutik. 
 
Vad händer om vi försvinner?*
– Över 200 miljoner kronor som vi bidrar med till socialt arbete och bistånd till samhällets allra svagaste försvinner
– 7200 personer får ingen arbetsträning i våra verksamheter
– 22 000 ton textil samlas inte in och miljövinster uteblir
– ca 2000 personer blir av med jobbet. Hälften av dem har en bidragsanställning pga. nedsatt arbetsförmåga och har svårt att få arbete på ordinarie arbetsmarknad.
– 14600 engagerade volontärer har inga uppdrag
*(information från Myrorna)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback