Loppis på Hötorget!

Idag skiner solen starkt på Stockholm, perfekt väder för en promenad längst med vattnet eller köra en loppis/vintage runda på söder eller kolla in Hötorgloppisen inne i stan.
När vädret är vackert och solen är ute är det fler som säljer på hötorget än om det skulle regna eller vara mulet och kallt.
 
Förra helgen var jag tvungen att gå in till stan för att hämta min cykel som jag fick lämna då jag efter att ha hjälpt till på min pappas whisky provning skulle ut till farsta med tunnelbanan. Vädret förra söndagen var ungefär som det är idag, soligt, soligt och soligt, fast lite varmare.
 
Varje söndag under de senaste 19 åren har det varit loppis på Hötorget. För ca två år sen var risken stor att loppisen skulle förvinna i förmån till den vanliga torghandeln som säljer frukt, blomor etc. Men fortfarande finns loppisen kvar vilket get torghandlarna en ledig dag i veckan som dem vill ha och oss som gillar loppis en chans att fynda second hand inne i stan. För inne i city finns det inte lika många loppis/secondhand/vintage butiker eller ställen som det gör i Vasastan eller på Södermalm.
 
På Hötorget kan man hitta allt från billiga tavlor (ramar), porslin, kristall prylar, kläder, böcker, vintage vinylskivor, gamla verktyg etc.
Hötorgets Loppmarknad - Öppettider: 10-16
 
 
Ugnsformar designade av Wilhelm Kåge och producerade mellan 1929 till 1955 för Gustavsbergs Porslinfabrik.
 
Den här kaffetermosen från 50-talet kunde man även hitta på Antikmässan 2014 i Älvsjö för mellan 700 till 1000 kr, här endast 400 kr.
 
 
Höganäskrus!
 
 
Köksverktyg i all dess glada färg från 70-talet. Mycket färg och mycket plast. En verklig star Retro känsla .
 
Till vänster två äggkoppar designade av Marianne Westman för Rörstran - Mira Mare. Till höger ett gammalt fat från Rörstrand, enkelt och tidlös design som fungerar även idag tillsammans med modern inredning.
 
En sån här kastrull hade min mamma i sitt gamla kök i Stockholm. Nu ligger den säkert i köksskåpet på landet. Det ger en skön känsla av barndomsminnen att sånt här kan man fortfarande hitta på loppis, och med så få skavanker på insidan och utsidan.
 
 
 
 
 
 
Så ut i solen nu och fynda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback