Utflykt till Söder - Vintage och Second Hand

Inte kan man sitta inne en sån vacker helg som nu har passerat oss. Tack nog fick jag en påminnelse från Facebook om loppisen som brukar vara på Trädgården på Söder, vad ska man annars gör på en solig lördag, sitta hemma och häcka? Oh nej!
 
Loppisen är varje lördag under sommaren på Trädgården vid Skanstull.
 
 
 
 
 
 
Idag var det inte lika fullt med försäljare som jag har sett vid tidigare tillfällen men det blev ändå ett fynd i form av en gullig baby blå klänning. Lite tight under armarna och runt midjan som jag har lätt fixat, får visa i ett nytt inlägg lite längre fram hur jag gjorde det. För mycket från t.ex. 60-talet satt mycket högre upp i armhålan än vad kläder gör idag, det faller inte alltid alla i smaken.
 
 
Jag tror att om jag bodde på Södermalm skulle jag vara konstant fattig då det finns så otroligt många bra vintage och second hand butiker. Så istället för Södermalm bli en utflykts ort för mig. Några måsten när jag ändå åker över till Södermalm är i alla fall:
 
Uppåt Väggarna - Rosenlundsgatan
Stockholms Stadsmission - Skånegatan och Hornsgatan
 
Myrorna - Hornsgatan och Götgatan
POP Stockholm - Åsögatan
 
 
 
Lisa Larsson - Bondegatan
Repris - Bondegatan
Röda Korset Kupan - Östgötagatan
 
 
 
 
Återvinnarna - Götgatan (vid skanstullsbron, inte den bästa butiken men man kanske kan hitta några fina koppar eller tallrikar)
 
Ett av de bästa ställerna på Södermalm för second hand kläder är i alla fall Stockholms Stadsmission på Hornsgatan. I helgen blev det även flera fynd. Här hittar jag ofta fina kläder som passar både till utgång och till jobbet och allt till ett bra pris. I helgen blev det två klänningar och en kjol (allt för 200 kr ihop), allt det blir perfekt att ha på mig på mitt nya jobb som Office Manager på Jamie's Italian Sweden (Jamie Olivers nya restaurang i Sverige) som kommer att öppna i oktober på Scandic Anglais.
 
 
Den här beiga klänningen behöver verkligen lite TLC och stryckas ut. Köpt för 100kr
 
40kr för kjolen.
 
Jag har verkligen fått vad min mamma brukar säga, blodad tand. Hur kan man gå tillbaka till att betala fullt pris för kläder som man själv lite senare kan köpa för en bråkdel av den ursprungliga kostnaden. Ibland kanske man behöver sy in lite här och där eller ta bort en detalj för att bältet inte längre är kvar till exempel. En annan fördel med att köpa second hand är att om du sedan tröttnar på plagget så kan man alltid sälja det på Blocket eller andra försäljningsställen på internet eller facebook t.ex, utan att ha förlorat mer än vad du kanske la ut på plagget.
 
 
Klänning köpt för 60kr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback