Alstermo Bruk & Hattaskar

Ett av Sveriges äldsta företag är Alstermo Bruk.
I sydöstra Småland hittar man Alstermo Bruk. Dem är ett av landets äldsta företag med rötter i den första industriella revolutionen som svepte in över Sverige under den första hälften av 1800-talet (mitten av 1700-talet i Storbritannien). 
 
Alstermo Bruk grundades år 1804 och som då började som ett pappersbruk. Alstermo Bruk är självklart ett röretag med en lång tradition. När resandet tog störe plats i våra liv, dels i form av att svenskar emigrerade väster ut till bland annat USA. Många svenskar hade Alstermo som resesällskap i sina äventyr, Alstermo Bruk blev mycket också mycket framgångsrika i USA i början av förra seklet. Snart blev vi  av världens ledande tillverkare med kunder över hela världen.

"Det var också vid denna tid som Alstermo Bruk var en del av bildandet av Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York."
 
När jag besökte Trädgården vid Skanstull med min mamma i sommras så hittade jag en röd (med några små skavanker) hattask från Alstermo Bruk. Hattaskar har blivit något som jag nu samlar på då dem både kan användas som förvaring hemma, användas som sidbord (om man har ett par hattaskar till) eller som en resväska. Det senaste förslaget är nästan det roligaste alternativet. En hattask (från Alstermo Bruk) är den perfekta storleken på en weekend väska till helgen på landet.
 
 
Det jag har upptäckt i mitt sökande efter hattaskar, då jag samlar, är att ofta kostar de lite mer än vad jag är villig att betala eller att ofta är remmen är trasigt, har gått av eller är helt borta på båda sidorna. Det här är en "avtändning" skulle man kunna kalladet. 
 
Den Röda hattasken kostade mig endast 200 kr, men den har några gamla vatten fläckar på sig där det nu är en "bula" och färgen är borta. De två andra i den översta bilden är båda från Ove Schröders Auktionsfirma i Julita, de kostade 300 kr styck (+10% kommission). De från Auktion är dock felfria och det mest överaskande var att den bruna hade kvar sin nyckel. Nyckeln till en hattask försvinner ofta och jag har själv endast hittat en (min) som har en nyckel kvar.
 
I Stockholm brukar jag stötta på hattaskar till priset 500 kr uppåt som är i samma modeller som de i mina bilder, därför brukar jag för det mesta köpa nere på landet (Julita, Katrineholm, Vingåker trakterna) för sånna här fynd. 
 
Men det finns en hattask som jag har hittat men får tyvärr inte köpa. Det är en hattask från Saks Fifth Avenue i new York, en hattask från ca 60-talet. Den finns att endast beskåda i Vintage 59 på hantverkargatan 59 på kungsholmen (buss 3, 40 & 62 är närmast).
 
Försvara och förvara hattasken!

Kommentarer
Postat av: Elsa

åh vad fina, skulle använda mina som prydnader i ett hörn eller stapla de på varandra och ha som natturkbord med en fin lampa på

Svar: Mina är staplade och används hela tiden som förvaring och sidebord.
My World of Vintage

2013-09-28 @ 14:07:56
URL: http://sadistiskmytoman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback