Klä om en 50-tals fåtölj

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG OCH MITT MEST POPULÄRA INLÄGG :) :) :)
 
Att klä om en fåtölj tar längre tid än vad man tror om man gör det för allra första gången. Men oj så roligt det kan vara. För hur ofta får man chansen att undersöka under tyget på en möbel och se hur den är tillverkad och ser ut under?
 
Jag vill gärna visa för er andra där ute som är intresserade att klä om gamla möbler hur man gör och vad man bör tänka på. Jag vill dela med mig utav mina misstag och vad jag skulle ha tänkt på när jag tapetserade om min fåtölj från 50-talet som jag köpte av en familjevän på landet i Julita, Nanne Åsberg.
 
Jag svarar gärna på frågor om du själv vill veta något mer om hur man själv, som nybörjare, klär om en 50-tals fåtölj. Mitt sätt är dock nog inte samma sätt som en tapetserare skulle ha gjort det på. Fler bilder kommer ni även kunna hitta på min Facebook sida.
 
 
När man ska klä om en stol, fåtölj, soffa, pall etc, så kan det vara bra att ta bilder på hur det såg ut innan om man vill klä om stolen så att den är så nära originalet som möjligt. Jag fann att jag själv gick tillbaka flera gånger och tittade vilken sorts spik som satt var när jag själv satte fast det nya tyget.
 
 
 
 
 
 
Att ta bort gamla spikar var inte det lättaste då dem satt otroligt hårt fast i stommen. Gammalt trä är väldigt kompakt och håller fast i spikar väldigt hårt. Jag ville även undvika att förstöra bakstycket som syns på bilden ovan. En del skador och större hål fick jag räkna i samband med att man fick bända upp spikar.
 
Bakstycket på fåtöljen hade vid ett tidigare tillfälle fått en vattenskada och tyget hade färgat av sig på bakstycket vilket gjorde att pappret var lite mjukt. Då får man vara extra försiktig med att ta bort spikarna.
 
 
När du klipper ut det nya tyget för din stol/fåtölj så är det bästa att lägga det gamla tyget över det nya så att man kan rita ut det nya mönstret.
 
Jag tog ut lite mer marginal på tyget så att jag kunde dra och spänna fast tyget mer och minimera risken att det skulle spricka med tiden.
 
Där ben och armstöd möter tyget så ritade jag ut det gamla tygets öppningar för att senare klippa upp öppningen. Tänk på att inte klippa in för mycket i tyget då man inte kan ångra sig. Klipp hellre in för lite och klipp in mer allteftersom du sätter fast tyget på fåtöljen. 
 
 
 
När man börjar med att sätta fast tyget så kan det vara en bra idé att bara sätta fast en spik i mitten på vardera sig för att hålla fast tyget när man drar på andra sidan.
 
Ett annat tips kan vara att man häftar fast tyget där en prydnadsspik ska sitta utan att man skadar tyget och medan man spänner tyget på andra sidan. Det underlättar också att spänna fast tyget på baksidan av fåtöljen.
 
 
 
Att dra fast tyg på sitsen och ryggen var nog det svåraste då armstöd och stomme för ryggen var på ett sätt "i vägen".
 
Lite veck blev det i början men det sträcktes ut allt eftersom jag tryckte in tyget mellan stommens olika delar och spikade fast tyget med snygga möbelsynålar som jag fick av Nanne Åsberg.
 
Jag försökte att återanvända så mycket av de gamla spikarna som möjligt.
 
De två ställen i Stockholm som har bäst samling av möbelsnören och band är Mattsons Band på Kungsgatan 19 och Folkers på Hornsgatan 52. Båda ställena ger fantastisk service och är otroligt hjälpsamma med att hitta snören och band till tyg.
 
Det röda bandet på bilderna ovan är från Folckers. Jag satte fast snörena på samma ställe som de hade suttit på innan jag började med det här projektet.
När jag satte på bakstycket så skulle jag egentligen inte ha spikat fast några spikar hela vägen ner utan bara halvvägs för att göra det enklare att dra ur spikarna för att placera om tyget. Se bilden nedan.
 
 
Dra sedan tyget från botten för att sa att sitter på rakt hela vägen ner genom att kolla högst upp. Själv fick jag göra om placeringen på kanterna så den inte låg tillräckligt när kanten som jag vill ha den.
 
Spika halvvägs ner, som sagt, då det gör det enklare att göra om och inte skada/böja de gamla spikarna när du drar ut de.
Innan jag spikade helt fast baktyget så spikade jag ännu en gång bara ner spikarna halvvägs då jag behövde sy fast tyget på sidorna och ville undvika några misstag som kanske kunde har krävt att jag behövde ta bort hela tygstycket på baksidan av fåtöljen.
 
Att sitta och sy fast tyg på en fåtölj trodde jag aldrig att jag skulle en dag sitta och göra. För det behöver man en böjd möbelsynål och tråd med extra styrka och hållbarhet.
 
 
Innan stolen helt blev färdig var det också dags att skrapa bort all gammal bets och lack för att betsa om på nytt och ge ben och armstöd en fin och jämn färg.
Fast gör INTE som jag gjorde och göra det här efter att man har satt på det nya tyget. Det underlättar väldigt mycket att inte få damm från skrapandet av gammal färg och damm från finslipningen på tyget och betsfärg.
 
 
 
Använd mycket skydd under din stol eller fåtölj för att undvika att få betsfärg på golvet eller mattan. Ha alltid en handske på för att inte få en massa onödig färg på händerna. Och sist men inte minst, använd en gammal och ren trasa för att bäst kunna smeta ut färgen och torka upp överflödigheter.
 
 
Voilá mon amies! Snipp snapp slut, så var denna saga slut.

Kommentarer
Postat av: hejregina

hej! Jag hittade din blogg när jag googlade på att klä om en fåtölj. Jag har två små 50tals som jag ska klä om, men jag förstår mig inte riktigt på hur jag ska göra där rygg och sits möts, eftersom det sitter ihop- om du förstår vad jag menar. Hur gjorde du där? Vad det öppet rakt igenom så du drog tyget till baksidan?

Svara gärna hos mig så jag inte missar det
Tack!

Svar: Hej, man behöver ta bort tyget på baksidan först. Genom att ta bort allt tyg på stolen först, ser man hur stolen är konstruerad och hur den förra personen klädde fåtöljen. Sedan är ryggen tänkt med en pappskiva, ta bort den också. Då kan du sedan trycka igenom tyget mellan sitsen och ryggen och sätta fast tygen på baksidan av stolen vilket blir insidan an pappskivan som sitter på ryggen. Hoppas den beskrivningen hjälper annars är det bara att återkomma med fler frågor.

/ Lucie
My World of Vintage

2013-10-30 @ 13:37:40
URL: http://hejregina.blogspot.com
Postat av: Gun Olofsson

Hej. Jag har två likadana fåtöljer som jag blev inspirerad till att klä om nu när jag såg hur du har gjort. Tack för en utförlig beskrivning med bra bilder.

Svar: Tack så mycket, hittade själv ingen utförlig beskrivning när jag själv gjorde om min fåtölj. Hoppas dina blir fina sen, skicka gärna bilder.
My World of Vintage

2014-04-03 @ 11:34:29
Postat av: Lotta

hej!
jag har precis likadana fåtöljer hemma som jag funderar på att klä om. Jag undrar hur mycket tyg som gick åt när du klädde om fåtöljen?

Svar: Fåtöljen var ca 3 meter från framifrån, längst hela sitsen och längst med ryggen och sedan baksidan. Tänk på att köpa tyg för den längd där tyget måste ligga åt samma håll, annars kan det bli andra nyanser av tyget om man ser det från ett annat håll. Annars tar du av det befintliga tyget först och lägger det på rad efter varandra då får du veta hur mycket tyg du behöver. Har du fler frågor så är det bara att fråga.
My World of Vintage

2014-04-25 @ 10:35:17
Postat av: Martina svärd

Hej jag blev inspirerad att klä om två 50-tal fåtöljer efter att sett din sida. De är stoppade och har sk trä på armstödet. Jag kan maila bilder på dom. Hoppas du kan ge mig lite råd.
Mvh tina

Svar: Hej Martina, du får jätte gärna skicka bilder till på [email protected] med frågor och det du undrar så ska jag hjälpa dig.
My World of Vintage

2015-02-24 @ 07:55:16
Postat av: Anonym

Tack för beskrivning! Jag funderar på att klä om en gungstol...ngn erfarenhet av det?/Lina

Svar: Hej Lina,Nej det har jag inte, dock kan jag inte hjälpa dig med det heller när jag inte vet hur den ser ut då alla ser olika ut.
/ Lucie
My World of Vintage

2017-07-29 @ 12:45:08
Postat av: Åke

Hej!
Snyggt!
Jag är intresserad av tyget du använde.
Var köpte du det?
Hälsningar
Åke

Svar: Hej,
Jag köpte tyget på Textilcentrum i Sundbyberg för flera år sen.

/ Lucie
My World of Vintage

2018-09-18 @ 17:24:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback