Att spara eller att kapa

Jag vet att jag har varit borta väldigt länge nu frå min blogg, men under tiden hoppas jag att det jag har skrivit har varit värt ett besök här. Jag tänkte fortsätta med bloggen idag igen då jag i tisdag och onsdag (28/5-29/5 2013) var ute och kolla inne hos några av mina favorit ställen i vasastan. Old Touch, Bacchus, Stadsmissionen etc.
 
Första ämnen jag ville ta upp har med kläder att göra och frågan om man ska spara eller kapa av delar av gamla kläder för att göra de mer moderna.
 
Det här är en känslig fråga för några och en självklarhet för andra att klippa av tyg om den inte passar in i dagens mode. Jag står på båda sidorna om den här frågan. Några plagg som jag har skulle jag aldrig klippa av och göra kortare då det tar bort en av de starkaste karaktärerna gör kläningen till den som den var när den kom inom sitt årtionde. Fast om allt passar men ärmarena är för långa eller har krympt och blivit fel längd så ser jag inte helt fel på att ta bort de och göra om kläning. MEN. Men bara om man kan göra om den så att den håller sig till samma årtionde i sin design.
 
Jag har en beige lång klänning som jag köpte hos Aggie Twigg vid Fridhemsplan som jag aldrig skulle tänka mig kapa av och göra kortare. Men att sy in bysten så att den passar mig (utan att klippa av överflödigt tyg sedan) ser jag inte som några problem. Annars skulle en massa underbara plagg bara ligga runt och drälla utan att någon skulle hitta något som passar just dig.
 
 
Sedan har jag en turkos klänning som hade genomskinliga ärmar och som på ena ärmen saknade en knapp. Den köpte jag tillsammans med mamma på en ovanligt kall juni dag hos Lata Pigan utanför Enköping. Jag beslutade här att ta bort ärmarna och fålla kanten så att den passade på mig mycket bättre.
 
 
Men var försiktig när du gör ändringar då du en dag kanske vill sälja vidare plagget till någon som möjligtvis vill ändra tillbaka den (sy ut, ta ut i sidorna, förlänga den) till sitt orginal format. Men att också bara köpa en massa vintage eller second hand kläder för att ha hängandes runt om i lägenheten är också inte idellt. Man vill ju också kunna använda det man köper.
 
Följ efter historian bara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback