Rom i Bilder

Det finns så mycket man kan skriva om Rom, här kommer några av mina favorit bilder (dock inte alla favoriter kom med).

Låt mig först presentera några bilder från all den konst som finns inne i Vatikan museerna och de fantastiska mönstren som finns på väggar, dörrar och golv överallt där inne när man vandrar runt i ca 3-3½ timmar. Jag kan rekommendera att ni hyr Audioguide om ni missar tiderna för de guidade turerna, på det här sättet kan ni gå i er egen takt.
En del utav den moderna konsten som finns i Vatikanen. Den här var nog min favorit av alla skulpturer.
 
 Det är ju helt fantastiskt hur många fantastiska mönster som finns kvar på väggar, golv över hela Vatikanen och Rom. Det finns såklart så otroligt mycket man skulle kunna göra med en sån här bild. Rama in såklart var min första tanke.
På vissa muséer kan det vara bra att ha 'Audioguide' då det finns så otroligt mycket att se och då hör berättelser om. Vatikan Muséerna var ett sånt ställe. Man fick höra berättelser om varför 'Tänkaren' av Rodin blev så berömd och varför just den var så fantastisk.
Ta en titt på alla muskelkonturer som präglar hela statyn. Den totala fokusen som statyn har kräver tydligen en ofantlig mängd muskler.
 
Ibland såg jag helt enkelt någonting så fantastisk som ett svart lejon med guld mann och dörrknackare. Möjligtvis en stor tavla eller affisch av det här slaget.
Har man t.ex. en iPhone så kan man ta härliga Panorama bilder på saker om objektet är för stort för en vanlig bild.
Det är en surrealistisk syn att se relativt nymålade byggnader och i mitten en nedgången byggnad som behövde målas om för ca 20-30 år. Men väldigt vackert är det, det skarpa mot det mjuka även i arkitektur.
Och från det skarpa tittar en äldre dam ut ur sitt fönster.
Överallt i Rom växer murgrönan vilt från väggar och murar. Det ger ett mjukare intryck av rom bland alla skarpa och förfallna byggnader. Murgröna ger även av en vacker färg när man som på min Canon kamera kan ha en inställning som heter vivid colours.
I en liten kyrka nära Santa Maria Maggiore Kyrkan kunde man gå in se en kopia av St Peters Basilika. Det är en annan känsla att gå in i en kyrka i Rom på en söndag än på en annan vardag.
St Maria Maggiore
Taket sägs ha gjorts med det första guldet som kom till Rom från Amerika.
Bli inte lurad, det är nästan inte kallare i kyrkan än utomhus där 30 grader tar ta i dig i en stor kram.
När solen ligger på fallande vatten så glittrar det, här er det ut som om tiden har stannat stilla, om ändå bara för en kort liten stund för mig själv, där jag står runt hörnet från hotellet.
I bakgrunden skymtar inrikesministeriet. 
Gelato i Italien går nästan inte att jämföras med något i Sverige. Fast i Stockholm kan jag rekommendera Gelateria Italiana på Drottningsholmsvägen på Fridhemsplan.  
Good Pimms är ett av mina favorit ställen som jag hittade i Rom. Ligger i Trastevere (lite som Stockholms Söder). En smått lugn gata med både romare och turister som passerar. Det ligger även bredvid vintage butiken Frankenstein som ligger till höger och sedan en bit utanför bilden och på andra sidan gatan. Spenderade 2 timmar här och bara njöt La Dolce Vita.
Överallt i Rom finns det fontäner och små vatten hål där man kunde fylla på sin vattenflaska med fullt drickbart vatten. Så spar pengarna och köp INTE en ny vattenflaska hela tiden då den kommer snabbat bli varmt vatten i flaskan innan du har druckit upp allt.
En del mönster och design i kyrkor är för vackra för att inte ta bild på.
Parco del Colle Oppio - En mängd olika människor låg och vilade i skuggan i hela parken.
 
 
Tempio di Esculapio. Tillverkad 1786 av Antonio och Mario Asprucci och Cristoforo Unterperger.
Överallt i den lilla konstgjorda sjön kunde man hyra en lite jolle och paddla runt i.
 
I Villa Borghese tycker jag att du ska ta chansen och ta ett flertal bilder på de otroligt starka färgerna som finns här i stora mängder. De otroligt vackra höga träden kan man inget annat än bara beundra.
 
Det är min favorit bild utav alla de nästan 800 bilder som jag tog i Rom. Det är mitt första försök på att ta en lite mer konstnärlig bild. Kanske blir den här en lite större bild på väggen hemma.
Arkitekturen som inget jag har sett i Sverige.
I bakgrunden - Ponte Palatino och framför Ponte Rotto (den trasiga bron). Bron hette ursprungligen Pons Aemilius och uppfördes över Tibern i Rom år 174 f.Kr. av den romerske censorn Marcus Aemilius Lepidus. Bron förstördes slutgiltigt vid en översvämning den 24 december 1598, men ett spann står kvar strax söder om Tiberön. Utsmyckningen med drakar i relief härstammar från påven Gregorius XIII:s restaurering 1575.
Det som var det mest sorgliga var det att så många gamla och fantastiska byggnader som bara förfaller. Den enda positiva är att man får in glimt in i det förflutna och hur husen förr är uppbyggda.
På det här fältet - Circus Maximus. Det var en gång för länge sen en kapplöpningsbana och ligger bakom de romerska forumen. Den är strax över 2km lång och ibland fyllde man upp den med vatten för att imitera strider till havs. Det var bland annat här som man spelade in filmen BEN HUR. Läs mer här: Wikipedia
I Villa Borghese fanns även här en gammal hästkapplöpnings bana.
Lite modern gatukonst finns i alla hörn över hela världen.
 Att säga eller att skriva att Rom är ett öppet museum är för lätt. Det borde demonstreras i även de minsta detaljerna.
Lite trista med goda nyheter om Fontana di Trevi. I januari i 2013 så kom beslutet att mode huset Fendi skulle finansiera en 20 månader lång restaurering av fontänen för 2,2 miljoner euro. Det kommer att vara den mest noggranna restaureringen någonsin. Som tur han man dit innan.
Spanska Trappan, har fått sitt namn från den Spanska ambassaden som ligger uppe vid trappan. Fler människor sat till höger på trappan i skuggan än vad det var personer som gick upp och ner på trappan i solen. Fyll på vatten i fontänen vid trappans fötter och njut av La Dolce Vita.
Såklart blev det många självtagna bilder när man är ute och reser själv. Det här var första dagen i Rom. Jag rekommenderar att ni besöker Colosseum på Eftemiddagen då köerna är mycket kortare, och om du har Roma-pass så finns det en kö i mitten för just er så ni slipper stå i de otroligt långa köerna som ibland finns (nästan alltid).
Via dei Serpenti. Den mest fantastiska utbredningen av murgröna som jag har sett i hela mitt liv.
 
When in Rome!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback