Min mamma Annika och porslin

Min mamma Annika köpte runt 1975 en serie porslin som till utseendet är väldigt 70-tal och kom ut av Rörstrand.
 
 
Porslinet Annika har till utseendet en banddekor i brun & gulbrunt med den bruna på vardera sida om den gulbruna och på kanten av porslinet.
 
Så länge jag kan missas så har det här porslinet funnits på landet och användts till flertal luncher och middagar, med och utan besök.
Det är just det där med besök som det är roligast att använda en komplett servis till. Fram tills i torsdag den 1 augusti 2013 så fanns endast fyra av varje sort, 4 mattallrikar, 4 assietter och 4 skålar. Utöver det här finns också en sockerskål, tekanna, 5 tekoppar med 8 fat (måste hitta ytterligare 3 koppar), skål och sås kanna.
Fast det som mamma kände att hon saknade var uppläggningsfat. Hon tyckte även att fyra utav varje tallrik räckte nere på landet. Fast det var innan jag tog fram allt porslin för att fota de och min mamma (i samma veva när jag städade skåpet med allt porslin på landet).
 
Min mamma Annika och hennes Porslin Annika från Rörstrand sitter i kökssoffan på landet.
Min mamma Annika Elsa Elisbeth och mormor May Anna Hillevi
 
Vi hade också på dagen innan haft besök av en familjevän Peter. Hade vi varit fler än 4 personer så hade vi behövs lappa ihop med annat porslin. Jag föredrar enhetlighet i dukning. Därför hamnade mamma och jag på Kuriosaboden i Äsköping, Julita utanför Katrineholm förra torsdagen för att köpa Annika porslin.
 
 
 

Det blev ett bra köp, ett skåp på fot (som mamma nu använder som godis skål), två uppläggningsfat, ett mindre och ett större. 4 mattallrikar, 4 assietter och 4 skålar.
 
 

 
Annika är en av Marianne Westmans stora 70-talsserviser och tillverkades mellan åren 1972-1981. Materialet är stengods med handmålad dekor. Siffrorna som står längst ner på alla delar (utom serveringsfaten) är interna koder i produktionen och ger ingen ledtråd till ytterligare info enligt Rörstrands Museum som jag skrev till på Facebook. Så om det är någon som vet så är det bara att lämna en kommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback