Auktion - Till minne av Märta

Jag skrev för inte så länge sedan om Ove Schröders Auktionsfirma och nämnde i samma veva deras nästa auktion som skulle ta plats i Julita och på ett sterbhus som tillhörde Märta - f.d. ägarinna av det Gamla ICA som låg i samma hus.
 
(Nästa auktion är 25 augusti i Leby Loge) gå in på deras http://www.oschroder.n.nu/bilder och se bilder på vad som ska auktioneras ut nu på söndag.
 
Det började med att vi åkte kanske lite för sent från stugan och kom fram 10 minuter innan auktionen började. Jag rekommenderar att ni är ute i god tid så att man slipper stressa igenom alla saker som man ska titta på och granska. För i söndags som var så kom det en stor mängd människor.
 
 
Men efter att man hade gått runt och tittat på allt så fanns det två saker som jag ville buda på.
1.
2.
 
Trist nog hade herrbetjänten vid något tillfälle blivit kapad i mitten på benen och sedan, på ett väldigt trist och dåligt sätt, blivit ihop satt på ett sådan sätt där den ganska lätt skulle kunna gå av. Jag fick tyvärr backa i just det här köpet.
 
Men nervositeten steg för varje minut när det kom upp till stund för de 6 kristall behållare, borstar och cigarett etuierna som jag blev kär i så fort jag såg de. 
När auktionen började för dessa så stod jag beredd med lapp nr 67, jag lyssnade ivrigt (och lite smått irriterad då det i mina öron tog så lång tid) på beskrivningen av sakerna, auktionsutroparen bad om 50 kr och jag ropade högt 50, sedan var budgivningen i väg. Och fort gick det 100, 150, 200, 250, 300, SÅLD, till mig för 300 kr. Mitt ben stod och skakade när allt var slut. Allt kanske tog 15 sekunder, men det kändes som 2 sekunder för mig. Därför måste du ha bestämt dig för ett pris innan auktionen drar iväg, för du hinner inte tänka om priset när du väl håller på.
 
Det viktigaste som du måste tänka på när du går på en auktion av just Auktionsfirman Ove Schröder är att du måste vara lite högljudd och synlig annars kan dem missa dig i folkhavet. Visa sedan tydligt vart du står när de bär ut sakerna till dig.
 
Ytterligare på auktionen kunde man köpa en Vintage hattask med hatten fortfarande i, det fanns tavlor, möbler, lampor, tyger etc.
 
 
Shell "skyltarna" som du ser uppe i det vänstra hörnet gick för mellan 2500 - 2800 kr. Något av ett samlar objekt för några då de satt på de gamla bensin pumparna vid det gamla ICA.
 
 
"A.E.& Co." lär vara en dansk firma. Det har även funnits en svensk firma med det namnet som då fanns på Lidingö, men det har inte gått att fastställa om de är inblandade. Om de också tillverkat den är inte så säkert, därför att de också drev grossistverksamhet.
I alla fall förekommer det mycket nysilversaker i Sverige med denna stämpling. NS står ganska självklart för nysilver (även nickelmässing eller tyskt silver) är en ihopsättning av koppar och zink samt nickel. Nicklet gör att mässingens gula färg försvinner, och med tillräckligt hög nickelhalt blir legeringen silverfärgad – dock fortfarande utan att innehålla något egentligt silver.
 
Min jakt på mer information utanför internet får fortsätta även här för det här föremålet.
 
Märkningen är C G H g och längst till höger ett M. Märket i mitten ser jag inte så bra vad det är riktigt. Minnes gåvan är från den 10 april 1914. Märket i alla fall betyder att behållaren var tillverkad i Malmö.
 
Med den informationen som jag har hittat så är just den ovanstående behållaren från C.G. Hallbergs Guldsmeds AB, Guldsmedsfirma som fram till ca 1915 endast tillverkade standardvaror efter utländska förebilder. Det är ett företag som bildades 1896 i Stockholm och som tog över den rörelse som hade drivits utav juvelerare Carl Gustaf Hallberg år 1860 som öppnade sin första butik på Fredsgatan 6 i Stockholm (f.1824-d.1888) i Stockholm. Hallberg fick sin utbildning hos en av Stockholms främsta juvelerare på den tiden, Christian Hammer, som även var väl förfaren i facket. År 1895 flyttades huvudaffären till Regeringsgatan 9, den ursprungliga butiken fanns kvar som en filial.
Affären gick så bra att man mellan 1895-96 inrede en modern egen fabrik i fem våningar i fastigheten på Bergsgatan 29-31.
Bolaget togs sedan över utav generalkonsul Jean Jahnsson 1874. Rörelsen överläts 1879 på Hallbergs butiksföreståndare Bror Johan Theodor Jansson (f.1854-d.1944) vilken ombildade rörelsen till aktiebolag 1896. År 1930 hade bolaget filialer i 13 svenska städer (bl.a. Eskilstuna, Göteborg, Jönköping, Karlshamn, Malmö, Sundsvall och Uppsala) och hade då omkring 275 anställda. Företaget såldes 1961 sedan till Guldsmedsaktiebolaget (GAB).
 
Ni kan läsa mer om Hallbergs historia HÄR.
 
Den här lilla tenn behållaren är dansk och på stämpeln under står det DANSKT KUNST TIN. Mycket mer än så hittade jag inte. Om det fanns ett årtal under stämpel hade man kunna få mer information om kanske när och var det tillverkades. Här får jag söka på annat håll om ingen av ni läsare vet något mer.
 
Mitt mål för den här underbara parfymflaskan är att hitta en vacker gammal pump att sätta på delen som är på höger i bilden ovan. Släng iväg en kommentar som ni känner till något som skulle passa.
 
 
'
 
Alla borstar som fanns med i mitt köp har endast en märkning på sig och det är order SPONS. Det har varit väldigt svårt att hitta någon information om just dessa. Mitt arbete får fortsätta på annat håll tror jag som är utanför internet.
Innan putsning:
Stilen på den här och den andra liknar väldigt mycket de som jag hittar på internet när jag googlar och som då är från tiden runt andra världskriget.
 
Efter putsning (och mer smuts finns det säkert): 
Den av de två cigarett etuierna som jag köpte har stämpeln ALPACCA. Just den etui ovanför är en importvara, vilket syns på stämpeln Imp.

Smycken med en grå metallisk yta som inte riktigt är lika blanka som silver finns ofta med alpacca märket på sig. Denna typ av "binda ihop" indikerar också en metall som innehåller koppar, zink och nickel tillsammans med tenn. Dessa föremål kan vara dekorerade med abalone inläggningar eller andra stenar. Även om de kan vara snygga, så håller de inte mycket av värde som görs av denna billiga silver substitut.

Dessa bitar är ofta av mexikanska eller sydamerikanska ursprung. Andra större prydnadsföremål kan också märkas alpacca.

 
Jag funderar på att få allt värderat för att se om det finns något värde i alla saker. Kanske ett besök på Kaplans i Stockholm är värt ett besök. En av cigarett etuierna ska säljas då jag endast vill ha kvar den till vänster i bilderna.
Auktioner kan överraska!

Kommentarer
Postat av: Martina

Hej.Har en likadan hemma.
Fick du reda på vad den var värd?

MVH Martina.

Svar: Hej Martina,Nej, jag har inte fått de värderad tyvärr. Har sålt en vidare för 150kr och den andra behåller jag för mig själv.
Mvh Lucie
My World of Vintage

2015-10-03 @ 22:43:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback