Why I Wear Vintage!

Jag läste i förra veckan ett blogg inlägg av en tjej som heter Naomi Thompson från England, "@vintagesecret" på Twitter där jag hittade henne. Hon hade skrivit ett väldigt bra inlägg om varför hon köper och klär sig i Vintage plagg. Hon fick ett twitter inlägg från mig där jag berömde henne för ett bra läsning vilket hon förtjänade.

Det har nu inspirerat mig att skriva ett liknade inlägg, alltså om varför jag köper och klär mig i Vintage. This is Why I Wear Vintage!

Det finns flera anledningar till varför jag köper och klär mig i Vintage och Second Hand. Vintage är så underbart and det kan ju inte finnas endast en anledning till det. Men jag ska försöka att beskriva det så bra jag kan, och kanske så kanske dt här inspirerar fler till att undersöka den här underbara världen av Vintage.

 

1. Historia

Det fantastiska med Vintage är att alla Vintage plagg berättar en historia, en del må vara häpnadsväckande och andra inte lika intressanta. Men hela tanken att det finns en historia bakom plaggen är spännande. På Vintagemässan våren 2012 fanns det en utställare som på en del plagg hade satt fast små historier om plaggen. Det kunde beskriva vad bäraren kände när hon skulle träffa de blivande svärföräldrarna och ville då vara fint klädd och imponera på dem.

Historien bakom kläder berättar en social historia om vår kultur och inte minst kvinnans historia som ofta blir ignorerad jämfört med mannens. Du vet aldrig vilka historier som ligger bakom Vintage plagget om dem kunde berätta själva, fast ibland kan man ha tur och höra en helt fantastisk berättelse.

2. Ingen annan har samma

Det unika är att ingen annan kommer att ha samma kläder och inredning som du. Dessutom finns det så mycket vackra plagg som man både kan ha på sig och använda som inrednings dekorer på väggarna.

Vintage plagg är något sällsynta och chanserna att någon annan har samma outfit som dig själv när du bär Vintage är nästan omöjligt. Sällsyntheten gör att samlandet är mer beroende framkallande eftersom chanserna att hitta samma är så små.


3. Shopping är en stor adrenalin kick

Vintage är dessutom välgjort, bra för miljön och plånboken. Vintage gör mig glad och sprallig, Vintage kan vara elegant, lady-likt, poppigt och roligt. Det är alltid kreativt. Shopping är mycket mer av ett nöje, det finns en adrenalin kick som kommer med att upptäcka fantastiska plagg till rätt pris. Jag älskar att ha kläder som ingen annan har. Vintage är alltid en investering, High Street är sällan det.

Jag älskar även Vintage för jag gillar inte påtryckningar att ha på mig det som alla andra tar på sig. När alla andra på gymnasiet gick runt i senaste Canada Goose vinterjackan så var jag nöjd i att ta på mig min 3 år gamla vinter jacka. Jag sparade heller inte ihop mina pengar i flera månader bara för att ha råd med en märkes väska, en som precis alla andra hade. Jag mådde så otroligt bra av att följa min egen väg och lära mig utav mode genom att observera andra. Jag satt också och tittade på tillbaka på gamla bilder där jag såg hemsk ut i en helt vit outfit med vit eyeliner på vintern. Hahahaha, vad tänkte jag på då egentligen.


4. Min egna personliga stil

Varför ska man begränsas till att enbart ha kläder som massproduceras, att följa trender, att ha EN look? Med Vintage är möjligheterna oändliga. Oftast så blandar jag moderna plagg med Vintage och Second Hand. Det finns en frihet med fler alternativ, och garderobs dörrarna öppnar sig till nya möjligheter som inte kanske var möjligt tidigare.

En favorit stil är ett par härliga jeans sitter på bra, tillsammans med ett par Vintage skor i olika färger och en topp i antingen Second Hand eller modern stuk. Idag är det mina underbart Lila Second Hand Marc Jacobs högklackade skor som gäller, dem jag hittade i en Vintage butik hösten 2010 i New York. Mums!!!!!!

 

Vintage kan handla om att klä sig fint, men det handlar inte om att klä ut sig.

 

"Man behöver inte ha ångest för att man konsumerar, utan konsumtion kan vara en del av en kreativitet om det sker på ett hållbart sätt" - Elsa Billgren

Puss & Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback