Med tråd & nål

Igår satt jag och sydde in tre klänningar som jag planerar att ha på mig nu när för-sommaren äntligen har kommit.
Den första klänningen jag sydde in var en turkos klänning som jag köpte på Myrorna i veckan. Jag anser att Myrorna har det bästa urvalet av Vintage kläder, jag brukar inte hitta så mycket alls på Stockholms Stadsmission som är Vintage.
Den turkosa klänningen hade en dragkedja på ena sidan och den första idén att sy in på sidan funkade då inte för att på ett jämt resultat på båda sidorna. Men som tur var kunde jag sy in efter de redan insydda vecken på framsidan och på ryggen. Därmed har jag i stort sett inte ändrat på något, allt för att hålla fast vid orginalet så mycket som möjligt.



Jag såg en dag ett facebook inlägg från Americana Classic Vintage (som är min "Månadens Butik maj 2012) där dem använda en bild på mig i en lång klänning som jag köpte av dem för nästan ett år sedan. Inlägget berättade att dem sålde vita klänningar för 100 kr och jag var tvungen att hälsa på och kolla vad dem hade. Jag hittade en söt liten vit klänning med ett rosa siden band och "spets" längst ner.
Här var det lite svårare att sy in eftersom klänningen har två lager och kunde inte sys in samtidigt men sys in på varit håll. Resultatet blev bra dock.


Den gula klänning som jag har nämt tidigare var mitt tredje projekt att sy in igår. Mycket enklare än de klänningarna jag har nämnt ovan. I stort sett var det bara att nåla jämt hela vägen ner från top till botten, fållen behövdes dock sprättas upp hela vägen för att få en jämnare och finare fåll efter att man hade sytt in på sidorna.


Som jag har nämt tidigare, tänk på att inte sy om allt för många gånger eftersom det tär på tyget när man håller på att sprätta och nåla etc. Äldre tyger än mer känsliga än yngre tyger och plagg, fast behandla alla plagg som om dem vore gamla så dem inte slits ut för mycket.


Puss & Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback