First vintage Makeup

En 50-tals makeup med ljus hud, svart eyeliner och röda läppar är hur läckert som helst. Passar till vilken dag i veckan som helst tycker jag. Jag jobbar inom restauranger för tillfället (förhoppningsvis inte så mycket längre till), det här göra att jag inte alltid kan ha på mig mina vintage kläder, så som 50-tals kjolar och 60-tals klänningar etc. Min kompromiss är då att börja sminka mig i vintage stuk, allt från 20-talet till 70-talet, variationen blir oändlig i mitt fall.

1. Basen
2. Ögonbrynen
3. Ögonen
4. Läpparna

1. Basen för en 50-tals makup var en foundation kräm, som skapade en blek mask-liknande hy som avslutades med att applicera hud färgad puder. Sakta men säkert efter det kommer förvandlingen.

2.
Ögonbrynen på 1950-talet var för det mesta tjockare vid det inne hörnet och spetsade ut i en rak spets. Fast ögonbrynet kunde variera i flera stilar; det innre hörnet kunde vara rundad en fyrkantig. Båda stilarna var lika populära. Det var vanligt att man tog det man hade, man tweezade till en rak linje och fyllde sedan in med en penna för att göra dem mörkare och möjligtvis tjockare.

3.
Sedan kom eyelinern, i mitten på 50-talet var den en viktig del i årtiondets makeup stil och hade många olika variationer, från skarpt till mjukt. Produkterna varierade allt från penna, flytande och gel eyeliner. Möjligheterna för eyeliner var oändliga. Genom att ändra på längden, tjockleken och flippen och färgen ändrades utseendet på ögonen och resten av sminkningen dramatiskt.

4.
Läppformen på 1950-talet, för den genomsnittliga tjejen, följde den naturliga formen av munen, men i Hollywood började dem att ändra på den. Man började med avsmalning från toppen till de yttre hörnen som nästan härmade en trevlig, oskyldigt leende. Marilyn Monroe och Sylvia Lopez över-ritade deras övre läpp för ett fylligare utseende.

Idag så försökte jag mig på mitt första försök på att sminka mig i vintage stil á la 50-tal.

Jag har inte ljus och slät hy, men jag försökte göra det bästa jag kunde med underlaget och la ett vanligt lager av concealer och foundation.

Sedan la jag eyeliner på ögonlocket så nära ögat som gick och avslutade med att måla änden av eyelinern ut och upp bort från ögat, som en lite vinge. Om vingen pekar ner så får ögonen en illusion av att droppa ner, så tänk på att ha den hög och utåt.

Mascara får gärna vara tjockt på de övre fransarna men tunt målade på de undre fransarna för att skapa en illusion av större ögon. Har man inte tjoka ögonfransar kan man alltid använda sig utav lösögonfransar. Lösögonfransar uppfanns 1916, kan det bli mer vintage då?

När du börjar med läpparna börjar man med att lägga en lipliner i en röd nyans som är lite mörkare än läppstiftet eller läppglansen, det för att få starka konturer och få läpparna att stå ut mer. Ett tips är att läga en foundation så att färge håller längre.

Men tänk på att du ska vara bekväm i din makeup. Så när du provar den här stilen för första gången och är lite orolig för resultatet, ha god tid på dig för ändringar om du gör fel eller det blir fel. Jag tycker ändå att jag hade tur när jag själv provade mig fram för första gången.



Puss & Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback