Nationaldagen!

I onsdags var det Nationaldagen. Nationaldagen blev först nationaldag 1983 och har endast varit en röd dag sedan 2005. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges Kung 1523. Nationaldagen firas till minne av den 6 juni 1523, då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung i Strängnäs och Kalmarunionen därför slutgiltigt upphörde och Sverige på nytt blev en självständig stat.
Jag gillar traditioner och gillar att fira nationaldagen och i år fick man besöka slottet och delar av det som man inte har fått besöka tidigare, och som ett stort plus var det gratis. Man fick besöka alla museeum och innre slottsgården etc. Otroligt att få se den fantastiskt gamla inredningen från flera hundra år tillbaka.
Mamma och jag besökte slottet och fikade på inre slottsgården och gick runt inne i slottet.
Men innan jag möte mamma vid slussen tittade jag in på beyond retro vid Zinkensdamm där jag kollade och provad lite plagg, vissa som jag också köpte. Jag hittade ett par härliga glansiga byxor från 1980-talet som jag bytte om till och hade på mig när jag lämnade beyond retro. Jag köpte även en gullig liten gul kjol med fickor.
Jag avslutade nyligen en praktiktjänst för ett nytt jobb och fick som en avslutnings present ett present kort på beyond retro.
Hur firade du nationaldagen?
 
Puss & Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback