Vintage och Second Hand Djungel i Stockholm!

Igår beslöt jag mig för att gå och titta in några Vintage och Second Hand butiker runt Norrmalm och Vasastan, och jag hann med 10 olika butiker, en blanding av Vintage, Second Hand och Antikt.
En lista på butikerna va:

  • Apollo Antik – Tegnergatan 3
    Så trist att den här butiken ska stängas ned till Midsommar, och i och med det här så har dem 50% rabatt på allt i butiken. Själv köpte jag en ungsform av Pyro från Gustavsberg designad av Wilhelm Kåge för 150kr (ord. 300kr).

  • Di nuovo – på Luntmakargatan 54A
    Tyvärr så va second hand delen av butiken stängd, den vanliga butiken va alldeles för blommig och prålig med det som såldes där.

  • Katitzi – på Odengatan 24
    Väldigt litet urval och Vintage plagg och skor, men ändå fina saker fanns det där en våning över den vanliga butiken.

  • Charlottes Vintage Smycken – på Odengatan 54
    Smyckena är mer av Vintage tema än Vintage skulle jag säga, dem har en reparations och tillverknings hörna synligt i butiken.

  • Sko dig Second Hand – på Hagagatan 31
    Ett väldigt stort urval av second hand skor, allt från stl 36-41. Det finns en mängd väskor också i butiken. Väldigt bra priser på skorna, varför inte ett par rosa Marc Jacobs för 195kr eller ett par Jimmy Choo för 475kr.

  • Nu & Då – på Norrtullsgatan 31
    En liten Second Hand butik i Vasastan som hade ett bra urval av kläder, allt från klänningar till Jeans. Dem hade även ett stort urval av småbarns kläder vid entren. Provade själv en underbar Acne klänning här, ska jag kanske gå tillbaka och köpa den???

  • Stockholms Stadsmission - på Hagagatan 3
    En butik som både säljer ny producerat av missionen och ett stort urval av kläder, böcker, musik, skor, väskor, husgeråd etc. Bra priser här.

  • Old Touch – Upplandsgatan 43
    ÄLSKAR den här butiken så mycket, en av mina favoriter i Stockholm. Här kan du verkligen hitta saker från antika 18..-talet till vintage 1970-talet. Själv hittade jag en underbar guld skål av märke Gustavsberg Eldorado Pastell, designad av Wilhelm Kåge. Köpt gör 125kr. Måste verkligen tillbaka hit snart igen, en riktigt skattskista och en drömgarderob att ha. Fler klänningar är mellan stl 38-40, men det finns även i 34-36.

  • Zak Second Hand – Upplandsgatan 45
    Liten Second hand butik som även har den del Vintage plagg längst in i Butiken. Han säljer även en mängd fina second hand väskor för nästan aldrig mer än 300kr. Här finns det nästan lika mycket Herr plagg som för kvinnor. Jag rekommenderar starkt den här butiken.

  • Carléns Antik – på Upplandsgatan 40
    Antik butik med mycket glas och möbler, hittade ett gäng med kristallglas som jag sitter nu och funderar på att köpa, det är mycket pengar 1000kr tycker jag för mig som redan har en massa glas, hahahahaha!

  • Antique & Quriosabutiken – på Upplandsgatan 44
    Här finner du allt från porslin, glas och möbler i underbara mängder, gillar alltid att gå in här och kolla vad dem har att erbjuda när det gäller Mon Amie från Rörstrand som jag samlar på.

  • Bacchus Antik – på Upplandsgatan 46
    En kändis när det gäller antik butiker i Stockholm. Här kan man få sin stol omklädd samtidigt som man samlar på sig nya fynd från skålar av Stig Lindberg eller nya koppar av Zebra.

Hoppas att ni finner nya fynd själva, om ni vill ha fler rekommendationer på något speciellt som ni letar efter så kontakta mig bara då på [email protected]

 

Puss & Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback