Inreda med tavlor

I veckan såg jag Äntligen Hemma avsnitt 11 och jag är en beundrare av Elsa Billgren och hennes stil. Mycket för att att jag har samma stil och tankar om att ha unika saker i min garderob och lägenhet för att få den stil som är jag.

Det jag tycker som kan vara svårt när man ska inredda en lägenhet är att fylla alla dem där väggarna som man såklart måste ha i ens hem, hihihih! För min del så gillar jag att fylla väggarna med vackra tavlor av skådespelare som jag beundrar och tycker var bra. Just nu hänger Marilyn Monroe, James Dean, Audrey Hepburn och min favorit Mae West på mina väggar i vardagsrummet.

De tre första är väl kända bland nästan alla. Jag anser att Marilyn Monroe var väldigt missförstådd, hon ville verkligen göra det bästa som hon kunde, men ofta kände hon sig nedslagen när hon fick bakslag. Ledsen blev jag när jag läste att hon hade ett missfall samt hade influensan samtidigt när hon spelade in en scen ur filmen ”Some like it hot”. Marilyn för mig är ett måste att ha på väggarna, hon speglar klass och stil.

 

Tavlan av James Dean fick jag av mamma en dag när jag fortfarande bodde hemma och gick på gymnasiet.

Jag har alltid varit ett fan av Audrey Hepburn sedan jag såg "Breakfast at Tiffany's". Audrey och Mae West bilderna har jag hittat på Allposter.se, väldigt bra webbsida när man vill köpa ny samt gamla/vintage/antik bilder att dekorera sitt hem med. 

Och för er som inte vet, så var Mae West Hollywoods första sexsymbol (dock betraktad som en skämtsam sådan), före marilyn Monroe till och med. Hon är kändis bakom några väl kända repliker, t ex. "Som god kvinna är jag ju mycket god, men som dålig kvinna är jag bättre" & "Det är inte vad jag säger utan hur jag säger det. Det är inte vad jag gör utan hur jag gör det, och hur jag ser ut när jag säger det och gör det".


I helt annan tappning så har jag en kopia av en Edgar Degas som hänger över min säng. Köpte den på Augustas Antik utanför Katrineholm någonstans i skogen nära där min familj har ett landställe. Det här är ett ställe som jag tänker hålla hemligt, för här hittar jag ofta fynd till min lilla lägenhet. Självklart har hon också en butik inne i stan, den delar jag gärna med mig utav.
 
Våga hänga tavlorna lågt ner på väggen om det inte finns något framför som skymmer tavlorna. Det kan hjälpa till att avskärma ett rum om man t ex. bor i en etta som jag gör och vill skapa tydliga linjer om var "gränsen" till rummet är.
 
Tavlan på bilden nedan köpte jag på Myrorna på Flemingsgatan på Fridhemsplan för 45 kr. Edgar Degas är en av mina favorit konstnärer och impressionist tiden är den som tilltalar mig mest.
 

Nu, hur gillar du att inreda din lägenhet, har du kanske några tips att dela med dig utav?
Puss & Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback